Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettsömnad
Läst 7257 ggr
kaisakavat
0

Tyg i Malmö

Hej alla kreativa människor!

Jag bor i norra Sverige och här är utbudet på tyg till mina allt från vanliga till vilda sy-idéer tämligen begränsat.

I mitten av maj ska jag ut på tur, närmare bestämt till Malmö. Misstänker att där finns massor och jag känner mig riktigt förväntansfull (som ett barn inför julen). Glad

Snälla ni, kan ni ge mig tips om varthän i Malmö jag kan bege mig på tygjakt. Helst i själva stan, utan större åkkrångel, för jag är inte hemma där alls och är dessutom lite trött av mig - utmattningssjuk.

Jättestort Tack på förhand!!

koko
0

Inne stan finns inte mycket kvar förutom lyxiga Irmas Hus. Besök!

Utanför stan ligger Stof & Stil, jättestor butik med alla möjliga sorters tyger, bra priser. Bussresa!

Sen finns Tusen Tyger mitt i stan, vid Triangeln, mest inredningstyger tror jag. Kolla upp adresserna på nätet!

Det finns oxå en exotisk affär som heter ung. Glada Tyger, kanske ligger den vid Södervärn nuförtiden. Där finns glitter så det räcker o blir över!

De var de jag kunde komma på.

parsley
0

http://www.stoffochstil.se/

Stoff och stil har postorder, hemsida samt  butik i ett köpcenter utanför stan. Stuvavdelningen lär vara bra. Du kan ju bilda dig en uppfattning om deras sortiment på webben eller genom att beställa hem deras kataloger.

Malmöborna får förlåta mig. Jag och sonen var på semester i Malmö förra sommaren, och kollektivtrafiken kändes rätt rörig. Ett tips kolla upp hemifrån vilka bussar som går ut till Stoff och Stil.

koko
0

Buss 7 från Davidshallsgatan är ett supertips. Tar kanske 10 min. Direktbuss till Svågertorp där Stoffan ligger.

Kolla tider på Skånetrafiken.

kaisakavat
0

Tack! Jätteroligt! Skrattande

Hur kunde jag "missa" stoff och stil?? Att de finns där? Dem brukar jag ju handla av på nätet och naturligtvis ska jag DIT!

Får nog svårt att låta bli de andra åxå..

Ska hälsa på en kompis som ska gifta sig.. det är därför jag åker ner. Hon kommer att vara väldigt upptagen under dessa dagar, men kanske kan hon ändå skjutsa mig nån av dagarna. Annars blir det bussen!

Kan man köpa biljetten på bussarna eller? Obestämd

koko
0

Åkte dit idag faktiskt och bussen, nr 7, går även från Gustav Adolfs Torg som ligger precis mitt i stan. Det kostar 18 kr och man kan betala på bussen, men inte med hundringar eller större! Glad

Det tog ca 15 min att åka till Svågertorps station och därifrån går man till Stoff och Stil. Finns en massa stoora affärer i Svågertorp, Rusta och Biltema m.fl.

Åkte förbi Glada Tyger med bussen (adressen är Södra Förstadsgatan, mellan Triangeln och Möllevångstorget) och såg att de hade tyger från 9 kr/metern, en indisk affär, verkar helkul.

Ps, räkna med några timmar på Stoffan… Det finns så mycketTungan ute

kaisakavat
0

Åh, tack igen!

Klara, detaljerade besked, underbart!

Reserverar tid - medtager matsäck och ett extra fack i börsen..!! Tungan ute

koko
0

Japp, man ska dela med sig av det goda!

Ha ett underbart besök!

parsley
0

http://www.parlgrossisten.se/

Pärlgrossisten som är billiga och välsorterade på pärlor och smycketillbehör har butik i Malmö, om du gillar sådant och vill handla över disk istället för att skicka efter på postorder.  Har du begränsat med tid och ork så tror jag att du ska prioritera Stoff och Stil. Malmöbutiken är ju trots allt den enda butiken de har i Sverige.

kickelina66
0

Anna har på sin blogg Anna Syr gjort en lista på tygaffärer över hela sverige. Det står lapptäckstyger  men många butiker har andra tyger också.

http://www.lugnagatan.net/sy/svenska-lapptacksbutiker/

koko
0

Jag har en annan favvis pärlbutik i Malmö; Davidhalls Pärla, granne med gamla Polishuset. Underbar.

koko
0

Och nu har jag upptäckt nåt nytt: Affären Tyg och garn eller vad det var, hette innan Fröken Garn, tror jag. Ligger i Rörsjöstaden, tror på Kornettsgatan. Promenadavstånd från stadskärnan.