Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikett: stickning
Läst 18138 ggr
promenixan
0

Fin filt av smånystan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var inne på en blogg och hittade en helt underbar filt påbörjad av smånystan, garn som inte blir något ändå, som bara ligger och slöar i garderober ni vet.

Tips för alla som har mycket smånystan alltså, eller så kan man nu bestämma sig för 2-3 färger och köpa garn till filten.

Denna filten menar jag. Visst kommer den bli helt underbar!?

Sajtvärd för mitt eget liv

promenixan
0

Jo föresten, den är ju stickad i dominostickning. Jag har en bok om det någonstans, men hittar den inte. Någon som har en länk eller snabb och lätt förklaring hur man gör?

parsley
0

http://www.viv.dk/Patterns/Patterns.htm

Det finns en bok som heter Dominosticking av en författare som heter Vivian Hoxbro (med danskt ö) eller Hoxbro eftersom hon är verksam i USA. Boken är väl värd att läsa.

Rent principiellt så stickar man dominostickning på följande sätt:

Lägg upp valfritt antal maskor. Maskantalet ska vara udda.

Varv 1 och alla varv från avigsidan stickas räta

Varv 2 Stickas med rätamaskor. Markera mittmaskan. Sticka till en maska återstår innan den markerade mittmaskan. Lyft denna maska. Sticka ihop mittmaskan med maskan efter mittmaskan och lyft maskan som tidigare var innan mittmaskan. En dubbelöverhoptagning, döpt, med andra ord. Eller minska 2 maskor i mitten av arbetet, om det är lättare att förstå. Tre maskor i mitten av arbetet ska  bli en.

Man stickar så länge man har maskor kvar att minska.

Vill man sammanfoga dominostickade rutor så kan man plocka upp maskor i kanten på en färdig ruta och lägga upp nya maskor så man får rätt maskantal.

Eftersom man minskar i mitten av arbetet så kommer ribborna som bildas när man stickar rätstickning av bilda ett felvänt L i 90 graders vinkel mot varandra. Effektfullt.

I sin bok ger Höxbro exempel på andra mönster, t ex hål och flätor, och förslag på hur man kan sammanfoga rutor.

http://www.knittingdaily.com/blogs/daily/archive/2008/09/05/vivian-hoxbro-post.aspx

Engelskspråkiga knitting daily har ett exempel på en Dominostickad sjal, där rutorna inte stickats helt färdiga, utan bildar L, som sammanfogas och sedan tovas, så man får en gallermönstrat sjal.

Dominostickning kallas även modular knitting, eftersom det är små moduler eller delar som fogas samman.

Filten på bilden stickas på följande sätt:

Rad 1: Sticka önskat antal rutor

Rad 2 - tills arbetet mäter önskad storlek. Ta två rutor och lägg dem som romber med ett hörn mot varandra. Plocka upp maskor i sidorna på rutorna och sticka en dominostickad ruta emellan dem osv. Ta fram en stickad ruta och plocka upp på samma sätt.

Vill man inte ha uddkant så plockar man upp maskor i trianglarna och minskar så triangeln fylls ut.

promenixan
0

Tack för länkar och förklaring Parsley Skrattande Måste nog ta tag i lite smånystan en dag.

Kaylaza
0

#2 Tack för all information! Kyss

Maia
1

#2 Vilken guldgruva, Parsley!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Tiana
0

Har börjat på en sån här i storlek babyfilt nu Skrattande. Lägenheten är under renovering och jag behöver något att göra under tiden. Allt är nerpackar någonstans så det blev till att gå ut och köpa lite nytt garn Flört Självrandande blev det.

LenaP
0

#inspirerande filt! #2 efter din beskrivning känns det lätt. Man börjar alltså med många maskor och minskar sig med två maskor på var sida om mitten ned till en. Det känns som att det då skulle bli en triangel men det blir en fyrkant. trolleri.

Jag testade också och gjorde tvärt om, dvs startade med tre maskor och sedan ökade till önskad storlek. Men det blir nog snyggare med minskningar.

Pialinn
0

http://www.flickr.com/photos/missapril1956/436963215/ 

Hittade denna filt. Tror den är krokad, men inte lyckats klura ut hur.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
1

promenixan
0

Den var mycket söt. Men jag undrar hur hon får ihop det i sidled? Som den orange rutan hon börjat på, hur får man den att sitta ihop med den blå utan att få för många maskor? Någon som har ett förslag?

vickan1976
1

Hon krokar hekla den orange raden på en gång. När hon är färdig på första rutan så plockar hon upp maskor i den blå och börjar sedan kroka. Första varvet fattar jag inte hur hon får till.

vickan1976
0

Börjar hon med en ruta nere i hörnet tro och bygger sedan vidare?

promenixan
1

Jo jag förstår att hon plockar upp från den blå, men hur gör man i kanten mellan orange och den blå som kommer att bli bredvid den orange?

promenixan
0

Nu tror jag att jag listat ut det. Första delen av filten gör man en fyrkant av rosa garn tex, när den är färdig, tar man inte av garnet utan lägger upp nya maskor som blir ruta två osv.

Nästa färg görs som vi listat ut innan, man plockar upp maskor från den rosa och använder, när man sedan kommer till slutet på varvet, så fäster man ihop fyrkanterna med en enkel smygmaska Glad och vänder genom att maska av som vanligt.

Pialinn, du som är så duktig, vad tror du om den beskrivningen? skulle det kunna vara så?

Pialinn
0

Jag tror inte hon vänder! Hon krokar nog en massa små fyrkanter i en färg som sitter ihop som en girlang. Sedan krokar hon nästa varv på "diagonalen" vid/på den första. Men det är bara en gissning. Har inte haft tid att fördjupa mej i detta än, och eftersom resan söderut börjar på lördag kommer det att ta ett bra tag till innan jag får tid.

Men gå in på hennes sida. Länken i 1:a inlägget och se om hon har fler bilder.

promenixan
0

Nej, så menar jag inte, hon vänder inte Glad Då är vi överens, bara jag som inte kan förklara så folk förstår. En girlang var ett bra sätt att säga det.

Tror att jag måste testa att göra något på detta sätt faktiskt.

Lycka till på färden!

Mairi
0

Hej!

Är det nån som kan förklara för en ovan krokare hur man krokar tag i kanten på den färdiga rutan till vänster om den man håller på att tillverka?
Eller är det självklart när jag väl sitter med arbetet i händerna, även om jag inte kan räkna ut det i teorin innan jag börjar? Skrattande

Soan
0

GladHar varit medlem ett tag men inte gjort några inlägg.Det här med krokning …det är liksom ett "gift"har man väl kommit på hur man ska göra…ja då kan man inte sluta :)

Här är länk till en engelsk förklaring med bra bilder.

http://mylifeinknots.blogspot.com/search/label/Entralac%20Afghan

Kan man krokningens grunder så ….simsalabim…det blev klart som korvspa(som ordspråker säger)

Kika gärna in hos mej http://soanpysslar.blogspot.com

Där finns lite hjälp under "mönster"

Här lite bilder på hur man gör

http://www.slojdmagasinet.nu/tekniker_krokning_enkel.htm

Lycka till.

Jag bara varnar…det är beroendeframkallande :)

kaisakavat
0

Vilken helt fantastisk tråd. Jag blir så inspirerar så jag knappt har ro att göra klart det jag redan gör. Måste prova allt möjligt ni skriver om!!

parsley - Köpte Vivian Hoxbro "Dominostickning - Lättstickat i lappteknik" för ett antal år sen, tror det var på nån bokrea. Men när jag tittade i den blev jag bara förvirrad. Uppenbarligen har jag svårt för stickbeskrivningar, hehe..

Men när du beskriver, då blir det plötsligt LÄTT att förstå! Fattar på en gång. Så nu kan jag använda boken.

Tack! Glad