Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 6437 ggr
timmelin
0

Restgarn

Hej vad gör ni i restgarn? Jag gör olika sjalar men kan ju inte ha hur många som helst, eller Skrattande

Vill ha lite bra tips

ingerjp
0

Hei timmelin,gjør som jag, virka mormor-rutor .

jag hålder på å virka en kudde. Du kan laga veldig

mycket av slika rutor med många færger.

Lycka till. hilsen Ingerjp.

ingerjp
0

Hei timmelin, du kan exempel  laga "tomter" til jul. Du kan bestemma sjelv hur stor du vil ha dom.

sticka benen med stripor, eller ensfærgat, och kroppen, ærmana

och huvedet.  vil du ha mera førklaring hur du skal gøra,kan du

kontakta mig på mailadressen min: ingerjohannepettersen@hotmail.com)

Du kan ju, sticka våttar.sockar med stripor, pulsvarmer

Hilsen Ingerjp. lycka till

hindul
0

Ett tips i en annan tråd, restgarnsfilt.

parsley
0

Jag har mina restgarner i en stor kartong. Oskyldig

Mormorsrutor är väldigt populärt just nu. Antingen stickar man små rutor med ett par varv eller också låter man mormorsrutan växa ut och bli en stor "monsterruta" istället. Vill man ha en fyrkantig pläd så kan man virka en stor monsterruta. Föredrar man en avlång pläd så kan man virka 6 monsterrutor och foga ihop dem så pläden blir 2*3 rutor.

Pulsvärmare, strumpskaft, vantar, vantmuddar, randiga strumpor, tofflor…

Amigurami små virkade (eller stickade) figurer som kan bli hur söta och galna som helst.

Kattleksaker.

Skänk garnerna till välgörenhet eller till någon som handarbetar till något välgörenhetsprojekt.

Sticka en halsduk som är randig på längden som omväxling till sjalarna. Lägg upp 300 m på en rundsticka ca nr 4 och sticka halsduken randig tills den är 15 cm eller önskat mått bred.

parsley
0

http://www.leethal.net/zine/?p=188

Den här halsduken gillar jag. Har inte lusläst beskrivningen, men bilderna var fina och roliga och titta på.

parsley
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tofflor av mormorsrutor gör man så här.

hindul
0

Om man inte vill ha kvar restgarner men tycker det är synd att slänga, kan man höra med något dagis/fritids i närheten. De använder ofta garn till lite allt möjligt och tar oftast gärna emot restgarner. Och även tygbitar.

timmelin
0

O det skulle jag tänkt på när jag slängde massor med tyg.

Garnet vill jag nog göra något åt till mig själv :) eller mina kära .