MormorsCirklar?
Hej, jag är helt ny här och helt ny med att virka.
Kan ni proffs-textilhantverkare ge mig lite råd?
Jag vill hjärtans gärna virka en mysig mormorsfilt att svepa in mig i om höstaftnarna, men nu när jag letat upp div mönster och steg för steg instruktioner så blir "rutorna" ändå cirklar!
Varför?
Vad gör jag för fel?
Och i värsta fall blir cirklarna dessutom korg-formade!
Jag använder en virknål på 6.00m.m Är den för kraftig, är det den som är boven i dramat?
Tacksam för svar.

http://polliver.blogspot.com/2009/08/virka-en-mormorsruta.html
Se om du blir något klokare av den beskrivningen.
Jag tror inte att det beror på virknålen. Virknål + passande garn är en bra tumregel. Tycker du att virknålen och garnet passar ihop storleksmässigt så gör det säkert det.
Blir ett virkad föremål skålformat fast det ska vara platt så brukar det bero på att man ökat för få maskor. Det kan man utnyttja när man t ex virkar en skål, korg eller mössa, som man vill ska ha den formen. Ökar man för många maskor så bubblar sig arbetet och blir vågigt.
Funderar på om du kan ha missat luftmaskorna som man ska göra i början av varje varv för att arbetet ska komma på rätt höjd.
Testa att virka varje varv med olika färg så du lätt ser var det börjar bli fel.
parsley, tack så mycket för länk, tips och råd! 
Ska testa med olika färger efter några timmars studerande (det blir något att se fram emot.).

Jag har testvirkat efter beskrivningen i pollivers blogg, så den ska fungera.
Hon länkar till garnstudios hemsida när det gäller olika maskor. I mormorsrutan virkar man om ringen (första varvet) eller om maskbågen de följande varven istället för i en maska på föregående varv. Man gör i princip på samma sätt. Ett skäl till att man virkar om ringen eller maskbågen är att man ska få plats med fler maskor än vad som fanns på varvet innan.
Utgår du från bilden på hennes mormorsruta så bildar den limegröna färgen i mitten ett kors med fyra armar, som vi kan kalla norr, söder, öster och väster. Varje stolpgrupp består av tre stolpar, i det här fallet halvstolpar. Den första stolpgruppen på varje varv består av 2 luftmaskor + 2 stolpar. Detta för det nya varvet ska få rätt höjd. Mellan varje stolpgrupp finns några luftmaskor, 2 st enligt den här beskrivningen. Ser man noga på bilden så ser man att luftmaskorna virkas ovanför stolpgrupperna i föregående varv.
Nästa varv måste vara större och innehålla fler maskor än föregående. Eftersom mormorsrutan ska vara fyrkantig så sker ökningen i hörnen, i nordväst, nordost osv i korsets "väderstreck". När man kommer fram till hörnet ska man virka en stolpgrupp med tre halvstolpar, 1 luftmaska (jag tror att det kan finnas beskrivningar med fler luftmaskor än så, men 1 lm fungerar bra) och en stolpgrupp. På nästa varv gäller det att hitta luftmaskan som finns mellan stolpgrupperna på föregående varv och göra ökningen runt den luftmaskan. Den ska finnas mitt i hörnet.
När ett varv är färdigt så fäster man sista maskan i varvets första maska med hjälp av en smygmaska. Ta av garnet och börja med den nya färgen i en ny ögla.
Man kan virka en stor mormorsruta, sk "monsterruta" för att få en fyrkantig pläd, eller sammanfoga mindre mormorsrutor till en avlång pläd. Ett alternativ är att virka "monsterrutor, t ex 50 * 50 cm och montera ihop dem 2 st på bredden och 3 st på längden.
Parsley ett mycket stort tack ska du ha!
När jag satt där och blev allt mer irriterad och frustrerad över att det inte blev som jag ville så satt jag och önskade frustrerat att det fanns en syslöjdslärare närvarande som jag kunde gå och gnälla ut hos.
En lärare som med stort tålamod och mycket pedagogik skulle hjälpa mig att lösa mina mormorsrute-problem.
parsley, dina råd var bättre än vad jag hade vågat hoppas.
Så; åter igen, ett enormt tack för dina utförliga och mycket pedagogiska svar, Jag har läst igenom dem och tittar på pollivers blogg, och BANNEMIG- min virkning börjar likna en faktisk ruta!

Jättebra att du fått hjälp!
Mormorsrutor är jätteskoj!