Slips!
Jag söker stickmönster till slipsar, på svenska. Det blir för krångligt att översätta från engelska tycker jag. Jag vill ha en vanlig snygg spetsig slips, utan foder.

Har du sett ett bra engelskt stickmönster på en slips så hjälper jag dig gärna att översätta det till svenska.

Oj, det skulle ju vara fantastiskt snällt! Den här slipsen skulle bli tokbra :)

PARTY Necktie
**Easy to Knit
****Materials:
**1-50 gr. ball of PARTY #410 (Firedance) nylon ribbon yarn
Size 8 needles CPY Bamboo Needles or CPY DAISY needles
[Note PARTY is a new lustrous ribbon yarn for Spring '05 and will arrive in Jan '05]
Slipsen är stickad i ett bandgarn av nylon. Garnåtgång 50 g. Ett nystan av garnet innehåller 87 yard eller 80 meter garn. Masktätheten är 3-4 maskor per inch vilket motsvarar 7,5 -10 maskor per 10 centimeter. Jag är lite osäker på om de använder sig av mm numrering på stickorna eller den amerikanska numreringen, men det är inte så viktigt. Huvudsaken är att man får till rätt masktäthet. I beskrivningen till slipsen stickas garnet hårdare än rekomenderat. Utgår från antalet meter per 50 g och masktätheten om du letar efter ett ersättningsgarn i Sverige.
The entire necktie is knit in garter st (all rows knit) with a little shaping.
Hela slipsen stickas i rätstickning, som formas lite grand. Bara räta maskor = en lättstickad slips.
Gauge: 5 sts/inch on size 8 needles. Be sure to check your gauge, a too-loose gauge will not behave well as a necktie. Loose knitters will need to use size 7 needles.
Masktätheten för det här projektet är 5 maskor per inch. En inch är 2.54 centimeter så omvandlat till svenska så är masktätheten 20 maskor per 10 centimeter. Med utgångspunkt från den här beskrivningen och masktätheten så kan man sticka en slips i vilket garn som helst.
**To knit the necktie:
**Cast on 2 sts Lägg upp två maskor
Row 1: Inc in each st [4 sts] Öka till 4 maskor
Row 2: K1, inc 1 in each of next 2 sts, K1 [6 sts]. Sticka 1 rm, öka 1 m i vardera av de följande 2 maskorna, sticka sista m r. Totalt 6 m
Row 3: K1, inc in 2nd st, K to 2nd to last st, inc, K1 [8 sts] Öka till 8 m genom att öka 1 m efter första maskan och innan sista maskan på varvet. De övriga maskorna stickas räta utan ökning
Row 4: repeat row 3 inc's 4 times (in 2nd and 2nd to last sts) until there are 16 sts on needle. Upprepa varv 3 tills det totalt finns 16 m.
Cont to K these 16 sts on all rows until tie measures 5" from tip. Fortsätt att sticka tills arbetet mäter 5""? Lite osäker på vad 5 " betyder, men det bör vara 5 tum eller inches så sticka tills arbetet mäter 2,5 *5 = 12, 5 cm
Dec 1 st in the 2nd st and 2nd from end of row [14 sts]. Minska till 14 m. Minskningarna görs innanför kantmaskorna, dvs de två yttersta maskorna i varje sida.
K even on 14 sts for 2.5 inches. Sticka dessa 14 m i 2,5*2,5 = 6.25 cm eller ca 6 cm.
Dec 1 st in the 2nd st and 2nd from end of row [12 sts]. Minska till 12 m
K even on 12 sts for 8 inches. Fortsätt att sticka rätstickning 8*2,5 = 20 cm
Dec 1 st in the 2nd st and 2nd from end of row [10 sts]. Minska till 10 m.
K even on 10 sts for 24 inches. Sticka 24*2,5 61 = cm
Dec 1 st in the 2nd st and 2nd from end of row [8 sts]. Minska till 8 maskor. Osäker på om du ska sticka till slipsen är 61 cm totalt med detta maskantal eller om du ska sticka 61 cm med detta maskantal. Du märker vilket du ska göra när du håller på och stickar.
K even on 8 sts until tie measures 52" or desired length. Fortsätt att sticka 8 m per varv tills slipsen mäter 52*2,5 = 130 = eller önskad längd
Dec 1 st in 2nd st and 2nd from last st. [6 sts]. Minska till 6 m
Rep dec row twice more [4 sts, 2 sts]. Minska till 4 m
Bind off last 2 sts. Maska av de två sista maskorna.

http://lienesdesign.se/index.php
säljer bandgarn.

Tack så hemskt mycket! <3
Införskaffar garn när pengarna kommer på fredag och sätter igång :D