Kuddfodral, lappteknik
Hej!
Jag har inte sytt sen skoltiden men har nu fått en symaskin och tänke prova. Jag skulle gärna vilja göra ett lapptäcke, men det är kanske en för stor utmaning. Tänkte därför börja med ett kuddfodral i lappteknik.
Jag skulle vilja ha en med enkla schack rutor till en 50x60 kudde, vanlig storlek alltså. Ska kuddfodralet också vara i 50x60 då eller större?
Någon som kan hjälpa mig med mått och så, om det finns någon hemsida eller om det går att göra en liten mall till mig på paint eller så ? :)
Tack på förhand // En nybörjare

50x60 cm är måttet på en "sovkudde".Då kan du göra kudden i det måttet. Kanske med ett bilxtlås så du kan ta av och tvätta det.
Till prydnadskuddar brukar man göra ytterfodralet 2 cm mindre för att kudden inte sak bli så "sladdrig".
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Det finns en artikel om lappteknik här på sidan om du vill läsa lite. Vill du göra det lätt för dig så kan du naturligtvis klippa lapparna med sax och sy ihop dem.
Bestäm hur stor du vill att varje ruta ska vara, t ex 10 * 10 cm. Lägg till sömsmån. Quiltfolk använder ofta 0,6 cm sömsmån eftersom det motsvarar pressarfoten. Syr man kläder brukar man använda 1 cm eller mer. Välj den sömsmån du känner dig bekväm med. Vill du använda 1 cm så klipp varje ruta 11*11 cm.
Har du tyger eller tänker du köpa?
En kudde är ganska formbar så om du syr ett kuddfordral som är 50*60 cm så kan du utan problem stoppa in en "sovkudde" med de måtten i kuddfodralet.
Tack för svaren :D