Stickning o smått o gott
Ja undrar om de finns enkla beskrivningar för oss (mig) som inte förstår allt som en beskrivning säger.
Ja vill sticka strumpor o lovika vantar el dyl.
Var kan man köpa billigt garn som är bra?
Det finns en underbar gammal bok om stickning som till och med en nybörjare kan förstå. I den finns begripliga beskrivningar av hur man stickar en socka, vante, poncho osv. Lättfattliga bilder, toppen helt enkelt, det var så jag lärde mig sticka vantar och sockar.
Önskar att den gick att köpa, men har lånat den på bibblan flera gånger.
Det heter "En rät, en avig" av Eva Malm.
Billigt, bra ullgarn kan du tex köpa på Vartofta-internetbutik. Eller, ja, det finns MASSOR av nätbutiker för garn. Brukar finns jättebilligt lovikkagarn om man söker lite.
Lycka till!

http://www.garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php
Garntjänst i Kilafors, Grunnebo i Uddevalla och Vartofta utanför Falköping är tre postorderföretag som säljer garner. De har även kataloger om man vill skicka efter och inte bara läsa på nätet. Garnstudios garner säljs i garnaffärer. En del av dessa garnaffärer säljer också på postorder. Järbo och Garnstudio har också gratis beskrivningar på sina hemsidor.
Rent allmänt kan man säga att garn från garnaffärer är bra, medan man bör undvika billiga syntetgarner från livsmedelsaffärer och lågprisvaruhus.
Kan du grunderna när det gäller stickning, dvs lägga upp och sticka aviga och räta maskor samt maska av?
Stickbeskrivningar är skrivna på ett speciellt språk med fackuttryck och förkortningar som kan vara svårt att förstå. Se om du hittar någon beskrivning du gillar, men inte förstår så kan vi försöka hjälpa dig att "översätta" den.
Många beskrivningar till strumpor och vantar ska stickas runt på strumpstickor, men det finns även beskrivningar på strumpor och vantar som kan stickas på två stickor. Spiralstickad strumpa utan häl som det finns beskrivning till här på sidan är en bra nybörjarbeskrivning till strumpor.
Känner du dig ovan vid att sticka så börja gärna med ett par pulsvärmare eller halvvantar i enkel modell. De är användbara och lättare att sticka än strumpor och vanliga vantar.

Hej tack för era svar.
Jag kan lägga upp, sticka avig o rät stica av o ihop. O allt va de heter.
Men de just att få till något av de. Har gjort massproduktio på mössor me rundstickning.
Det är ju så kul.
Ska nog låna den där boken. Åter i gen tack