Kan någon översätta ?
Ska börja virka har jag bestämt. Kan bara basic från hemslöjden. Vill försöka ge mig på virka ett par vantar till en kompis bebis och till en 3 åring. Hittade dom här fina. Någon som vet hur eller kan översätta?
http://4.bp.blogspot.com/_KTOqwo3ESuI/SsCqjreXRgI/AAAAAAAACtI/ZliyQ69pwA0/s1600-h/DSC03047.JPG
Åh vad söta de var! Såna vill jag också göra! Men jag är urusel på engelska. Och alla termerna står ju inte i lexikonet.Får du översatt är jag också intresserad!

Google översätter så här:
Du kan göra olika storlekar enkelt genom att justera antalet stygn. Enkelt lägga mer för en större storlek och använda färre stygn för att göra mindre. Jag har försökt att ge dig flera storlekar här … Naturligtvis är alla barn olika, men någon av dessa bör fungera väl
Material: storlek G eller H virknål (beroende på din egen spänning) och 2-3 oz av 4 skikt kamgarn garn och ull. Om du använder 100% ull, kommer dessa vantar kände när tvättas i varmt vatten och torkas på varma torktumlaren så gör nästa storlek upp.
Chain 55 (5-7years) 63 (8-12 år) 77 (teen / vuxen år)
Varv 1: Sc in i nästa 7 (7) (7) CHS att bilda manschetten, då sm nästa 3 m för handleden, fm i nästa 15 (19) (26) m för hand, sm nästa 4 m uppe, sc i nästa 15 (19) (26) m för hand, sm nästa 3 m för handleden, fm i nästa 7 (7) (7) m för manschett, ch 1 för att slå alla rader.
Varv 2: (du kommer att gå i 2: a lm från krok och i ryggen loopar endast-se bild till höger), enda virka i varje sc och sm i var sm från föregående rad.
Upprepa Row 2 för önskad bredd hand (vanligtvis 5 åsar för barn, mer för vuxna).
thumbTHUMB: Formen tumme: Hålla i sekvens arbete manschett, handled och 5 (6) (6) m för hand. Ch 12 (14) (14), vika ihop vanten på mitten och tillsammans med en sc på motsatt sida av vanten (meningsskapande delta i 5th, 6th sc upp från handleden) Se foto motsatta.
Nu arbetar tillbaka ner mot manschetten - 4 sc (5 SC) (5 sc) i nästa 4 (5) (5) m, sm i nästa 3 m (handled) och 7 (8) (8) sc under de sista 7 (8) (8) m på manschetten. Ch 1 och sväng.
Nästa varv: Upprepa mönstret att tumma på tummen - fm i nästa 5 CHS (6 CHS), sm nästa 2 m, (detta utgör toppen av fingrarna) sc i resterande 5 m (6 m) (6 m) för CH, finish i mönstret ner mot handleden igen.
Upprepa sista raden från 3 till 4 gånger för att bilda tummen, som arbetar i SCS och sl STS. End off lämnar tillräckligt garn för att sy helt runt vanten.
Finish: Vik vante på mitten och sy runt, som du syr toppen på tummen eller ovansida vantar, kör nål och garn i några m och sedan över till andra sidan, dra något. Sväng höger ut.
Extra Cuff: Sc runt manschetten i 3 omgångar. Sc i alla andra "ås" runt 1: a tid att göra handleden lite hårdare. (Detta kommer att minska ditt nummer av m på mitten)
Gör en vante samma.
SC är troligen single chain, ja du kan lura ut detta nu skulle jag tro, eller?
TAck för hjälpen men jag blev inte så mycket klokare… som sagt nybörjare.
Virkål i str G eller H?? VAd skulle det kunna vara? Hur vet man vilken som passar bäst?
Förstog inte så mycket annat i beskrivningen blev bara förvvirrad
men tag för att du tog dig tid

http://www.karpstyles.com/crochet/hook-chart.html
En omvandlingstabell för olika grovlekar och måttsystem för virknålar.
Den virknål som föreslås i beskrivningen är 4.25 - 5 mm. 4.25 mm finns inte i Sverige så den får motsvaras av 4 eller 5 mm.

http://www.bevscountrycottage.com/bevs-marvelous-mitts.html
Lyckades inte hitta din ursprungliga beskrivning på engelska så jag utgår från den här istället och har skrivit in min översättning i den ursprungliga beskrivningen. Vanten är virkad på längden.
You can make different sizes easily by adjusting the number of stitches.t Du kan lätt göra olika storlekar genom att ändra maskantalet. Simply add more for a larger size and use fewer stitches to make smaller. I have tried to give you several sizes here… of course, every child is different, but any of these should work well
Materials: size G or H crochet hook (depending on your own tension) and 2-3 oz of 4 ply worsted yarn or wool. If you use 100% wool, these mittens will felt when washed in hot water and dried in hot dryer so make them the next size up. Virknål ca 4.5 och ullgarn med en masktäthet på 20 m per 10 cm. Garnstudios Karisma har ungefär rätt masktäthet och jag tror även att olika raggsocksgarner går att använda. Eftersom beskrivningen inte anger precis vilket garn som ska användas och svenska och europeiska garner inte alltid är lika med de amerikanska så får man prova sig fram och utgå från principen i den här beskrivningen och kanske ändra lite vanten passar. Garnåtgång: 1 oz är 28 gram så det går åt 56-84 gram garn. Använder man ett rent ullgarn så kan man filta vanten. En filtat vante krymper och behöver virkas lite större i storlek för att passa.
Chain 55 (5-7years) 63 (8-12 years) 77 (teen/adult years) Lägg upp önskat maskantal med luftmaskor.
Row 1: Sc(sc = fasta maskor ) into next 7(7)(7) chs (chs = luftmaskor) to form cuff ( 7 fasta maskor för att forma mudden) , then sl st next 3 sts for wrist (sl = smygmaskor, 3 st smygmaskor för handleden) , sc (fasta maskor i de kommande maskorna för handen) in next 15(19)(26) sts for hand, sl st next 4 sts for top ( 4 smygmaskor för toppen av handen) , sc( fasta maskor för handen )in next 15 (19) (26) sts for hand, sl st next 3 sts for wrist (3 smygmaskor för handleden), sc (7 fasta maskor för mudden) in next 7 (7)(7) sts for cuff, ch 1 to turn all rows. Vänd med 1 lm
Row 2: (you will be going into the 2nd ch from hook and into back loops ONLY -see photo to right), single crochet into each sc (fasta maskor i varje fast maska och smygmaskor över smygmaskor) and sl st in each sl st of previous row.
Repeat Row 2 for desired width of hand (usually 5 ridges for kids, more for adults). Börja virka i andra maskan från nålen och virka genom bakre maskbågen tills vanten fått önskad bredd, fasta maskor över fasta maskor och smygmaskor över smygmaskor. Eftersom smygmaskorna fyller mindre än de fasta maskorna blir vanten smalare där. 5 ribbor för barn bredare för vuxen
THUMB: Shape thumb: Keeping in sequence work cuff, wrist and 5 (6) (6) sts of hand.Virka mudden, handleden och en bit på handen. Virka luftmaskor, vik vanten på mitten och fäst luftmaskorna med en smygmaska Ch 12 (14) (14), fold the mitten in half and join with a sc to opposite side of mitten (meaning- join in the 5th, 6th sc up from the wrist) See photo opposite.
Now work back down toward cuff - 4 sc (5 sc) (5 sc) in next 4 (5) (5) sts, sl st in next 3 sts (wrist), and 7 (8) (8) sc in last 7 (8) (8) sts for cuff. Virka resterande maskor i handen och mudden, vänd med 1 lm. Ch 1 and turn.
Next Row: Repeat pattern to thumb, at thumb - sc in next 5 chs (6 chs), sl st next 2 sts, (this forms top of fingers) sc in remaining 5 sts (6 sts) (6 sts) of ch, finish in pattern down toward wrist again.Upprepa mönstret tills du kommer till tummen, vid tummen fasta maskor i de följande 5 eller 6 m, 2 smygmaskor, fasta maskor över de återstående 5-6 maskorna.
Repeat last row 3 - 4 times to form the thumb, working in the scs and sl sts. End off leaving enough yarn to sew completely around mitten. Upprepa de sista varven 3-4 gånger för att forma tummen, fasta maskor på fasta maskor och smygmaskor på smygmaskor. Ta av garnet och lämna en så lång ända att det räcker att sy runt vanten.
FINISHING: Fold mitten in half & sew around, as you sew the tip of the thumb or top of the mittens, run the needle and yarn under a few sts and then across to the other side, pull slightly. Turn right side out. Vik vanten och sy ihop den.
Extra Cuff: Extra mudd Fasta maskor i 3 varv Sc around the cuff for 3 rounds. Sc in every other 'ridge' around the 1st time to make the wrist a bit tighter. (This will cut your number of sts in half). Fasta maskor (SC) i varannan maska varv 1 gör vanten snävare och minskar antalet maskor till hälften. Osäker på om man ska göra så eller inte.
Make another mitten the same.
Den andra vanten stickas på samma sätt.
COAT STRING for young children's mittens
Join yarn to one cuff at seam stitches and then sc around entire cuff, make a ch about 2-2 1/2 feet long and join with sl st to other mitten at seam. Sc around that mitten too, and you now have a string to thread mittens through coat. For extra warmth, use double yarn and brush the inside of the mitten with a hair brush to make it 'fuzzy' and soft.
Du är ju en ängel!!! Tack SÅÅ hemsk mycket!!! Ska försöka mig på den annars om du har annat lätt mönster på barnvantar så får du gärna dela med dig

http://www.wermland.nu/Stickning/Mittens%20crochet.pdf
Beskrivningen till min virkade favoritvante är på engelska och i vuxenstorlek.
Åhh, det är de där! Sånna har jag virkat till mina barn, 6 resp 4 år gamla. Blir jättebra, fast kanske lite klumpiga. Hade planer på att virka likadana till mig själv, men gav mig på en axelvärmare till morsan emellan, o den var så jäkla tråkig att jag körde fast.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet