Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikett: stickning
Läst 5462 ggr
Ozzy07
1

Carolina, bra eller dåligt garn?

Har hittat ett mönster som ska stickas i Carolina men eftersom jag är väldigt skeptiskt till akrylgarn, har fått för mig att de noppar, töjer sig mm så undrar jag om någon här vet hur kvaliteten är på det garnet?  Man vill ju inte lägga ner mycket arbete och så visar det sig att garnet är av dålig kvaliter. Får kanske försöka hitta något annat att byta ut det med i såna fall.

parsley
0

Föredrar du ullgarn så tror jag inte att det är något problem att hitta ett som motsvarar Carolina.

Ozzy07
0

Ja, helst ullgarn, gör inget om det är lite uppblandat som typ, raggsocksgarn, det är ju en vanlig grovlek, undrar lite p g a att Vartofta sålde det billigt nu 15 kr/nystan.

Karinakerlund
0

Inget fel på carolina! Har stickat i det och det håller utmärkt! Inget fel på acrylgarn!

trollet60
0

Jag har också stickat i Carolina, och tycker att det är ett mycket bra garn.

Evahelene
0

Håller med föregående att det är ett bra garn. Om det töjer sig? Jo, lite, men det gör ju även ullgarn…och alpackagarn…

Acrylgarn som körs i 60 graders tvätt tööööjer sig ordentligt - mina två yngsta "hjälpte" mig ibland…Rynkar på näsan Skrattande

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Ozzy07
0

Ok, tack för svar :-) Det är väl gamla fördomar jag har att akrylgarn blir noppigt och fult.Det var kanske så förr.  Har känt på garnet och tycker det känns mjukt och skönt.

[SusanneKs]
0

Vad menar du med bra kvalitet? Det finns annat än att det tål att slitas på. Allt beror ju på vad man ska använda det till.

Värt att veta är att akryl gör att svett luktar värre, bomull och ull neutraliserar doften. Ganska så viktigt när det gäller kläder.

hindul
0

Jag gillar inte Carolina. Akryl känns så svettigt. Man kan kanske tro att ull skulle vara varmare och svettigare, men det är det inte alls. Ull kan vara varmt, men inte svettigt på samma sätt som akryl. Akryl är syntetsvettigt, något som liknar att man är instängd i en plastpåse - kladdigt svettigt.

Uppblandad akryl, med hälften ull eller bomull är ok, men inte ren akryl.

Ozzy07
0

#8 Ja, ull andas ju på ett helt annat sätt, då är kanske det nya Fugagarnet att föredra, det är ju ullblandning.

hemskapat
0

Jag föredrar garn av hör kvalité och av natur material! You get what you pay for är ofta en sanning när det gäller garn! Att lägga ner flera timmars arbete och kärlek i ett nylongarn är inget för mig! Jag satsar på kvalité!

Ozzy07
0

Japp, jag håller med dig till fullo, det är därför jag är väldigt tveksam. Jag föredrar egentligen ren ull eller bomull, inte syntetgarner

Staffan71
0

Polyamid har också den nackdelen att den blir stel vid kallt väder.