Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 4309 ggr
linneajohansson
0

Tovning/filtning och spetsstickning?

Hej!

Ursäkta en nybörjarfråga. :)

Jag skulle vilja sticka en scarf med mycket spets. Skulle gärna vilja använda mycket tunnt, tunnt bomullsgarn till detta.

Men är det en bra idé? Jag är rädd att det kommer råka tova och filta sig i tvätten! Då kommer ju spetsmönstren bli alldeles förstörda.

Är det någon som vet hur det ligger till med detta? Är det nån skillnad på "ren" bomull, mericerad bomull o.s.v.? Jag vet inte vad det betyder ens.

Är det skillnad på handtvätt och 30 grader i tvättmaskin o.s.v.?

Hoppas på svar, tack på förhand

Linnea

[SusanneKs]
0

Bomull kan inte tova eller filta till sig, det är ull som kan göra det. Men visst kan bomull trassla till sig och maskorna dra sig. I en tvättmaskin kan en gles stickning bli ordentligt deformerad, men det är skillnad på vilket program man använder och vilken maskin man har. Min erfarenhet är att handtvättprogrammet i min tvättmaskin är skonsammare och rengör bättre än när jag tvättar för hand. Ömtåliga textilier sträcker man ut på ett plant underlag och låter dem torka, då behövs ingen strykning eller mangling.

Tvättpåse brukar vara skonsamt för allt stickat.

Merceriserad bomull är ren bomull som fått luddigheten borttagen efter spinningen. Den blir lite glansigare då.

Anninni
0

Om du är nybörjare på stickning skulle jag föreslå att du börjar sticka ett enklare mönster med det garnet för att känna på det och sedan ge dig på spets. det kan vara lite klurigt om man inte är så van.

Hoppas det går bra för dig sjalen. lägg gärna ut en blid när du är klar så vi får se.

Lycka till

linneajohansson
0

Har testvättat en provlapp nu. Helt standard, 40 grader, med  mjukmedel i tvättpåse.

Kors i jösses, min vackra spets blev helt deformerad!

Vad göra åt saken? =/

koko
0

Alltså, när du lyckats sticka en färdig sjal i Spetsstickning så lär du inte tänka på att slänga den i tvättmaskinen i tid och otid.

OM den nångång behöver tvättas, handtvätta försiktigt och plantorka.

Om du vill rädda din provlapp (i bomull??) så får du väl släta ut den och spänna ut vid tork.

linneajohansson
0

Koko:

Haha, jo. Jag måste nog erkänna att jag är JUST en sådan människa som gärna slänger ALLT i tvättmaskinen i tid och otid. Jag har extrema renlighetsmanier.

Men men… Får väl se om det blir bättre av att plantorkas utblockat efteråt då. Tack för tipset!