Vad köpa på bokrean?
Snart börjar ju bokrean och det är ju ett utmärkt tillfälle att köpa på sig lite nya handarbetsböcer. :)
Har ni några tips på vilka jag ska köpa. Jag beställer oftas böcker över nätet då det i min stad oftast inte finns något bra utbud och då kan man ju inte tjuvkika. ;)
Några jag har tittat på och undrar över är:
MED STICKOR OCH FANTASI av Lisbeth Bjørndal
Accessoarer : pricken över i
Virka kläder i nyskapande design av Johan Bursell
Någon som har någon av dessa? Har ni tips på andra böcker?

Jag har "Accessoarer: pricken över i" En trevlig bok! Den visar många olika tekniker; stickning, virkning, sömnad och lite smyckestillverkning. Och man får mönster till många sydda väskor, stickade och virkade sjalar, en del smycken och många olika sätt att "piffa upp" kläder, väskor etc - virkade små blommor, pärl- och paljettbroderi, sy fast filtfigurer…
Jag har aldrig följt ett mönster till punkt och pricka, utan mer hittat inspiration i boken och använt någon liten blomma från ett mönster eller knappdekorationer från ett annat.
Det är en bok som jag upptäcker fler och fler detaljer i för varje gång jag bläddrar i den. Inte den bok jag använt mest i mitt hobbybibliotek, men en bok som kommer räcka länge.
Känner du föresten till bokklubben Skaparglädje? En mysig men farlig bokklubb - man vill köpa allt!

Då blir det den boken iallafall.. Känner jag mig själv rätt slutar det med att jag köper alla tre. ;)
Jag har vait med tidigare i Skaparglädje men gick ur. Nu har jag anmält mig igen. ;)

Med stickor och fantasi är jag personligen inte så förtjust i, men smaken är som bekant delad. Har inte hittat något i den boken som jag känt för att göra. Tycker du att projekten som visas på framsidan ser intressanta ut så är det säkert en OK bok.
Acessoarer - pricken över i tycker jag är inspirerande. Mest förtjust i bokens väskor.
Virka kläder i nyskapande design är väl nästan lite av en handarbetsklassiker eftersom det inte finns så många böcker om virkade kläder. Är man intresserad av virkning och virkade plagg så kan den definitivt vara värd att köpa.
Övriga böcker
Jag har kollat igenom bokreakatalogerna. En del böcker verkar bara finnas hos en hel del kedjor, så ni får kolla var och om ni hittar dem.
Betong - en gjuten hobby, är en bok som jag kommer att köpa. Om den hör hemma på textilt hantverk? Nja, jag har för mig att de använder virkade dukar från loppis för att mönstra betongen i något av projekten. Tydliga instruktioner och mycket inspiration.
Solveig Hisdal - Dikt i maskor. En modern klassiker, moderna mönster med utgångspunkt från traditionella norska. Ljuvlig att läsa och bläddra i, även om man inte vågar sig på att sticka efter den.
Eva Kruk - Sy och sticka på egen hand Finns i min bokhylla. Bra basbeskrivningar till bl a kockförkläde och olika väskor.
Dikt i maskor och sy och sticka på egen hand har jag sett i Bokias katalog, så jag vet inte om de finns hos internetbokhandlarna.
Forslund-Dahlgren -Stickat och virkat vintage på svenska En rolig bok om man gillar retro, även om den inte känns som något måste för mig.
Anna Örnberg - Inred och dekorera ljust och lantligt Diverse projekt i olika tekniker och olika interiörer i den populära stilen "shabby chic", dvs allt som är eller kan målas vitt. Jag brukar köpa hennes böcker och har även köpt denna.
Hanne Asplin-Firman: Lapplek och quiltfantasi. En bok som jag inte har läst, men av omslaget att döma så verkar den vara inriktad på quiltar i moderna, färgstarka tyger.
Marie Noëlle-Bayard - Brodera i vitt Jag har inte läst boken, men tror att den är översatt. Ibland kan det vara lite svårt att ta till sig översatta handarbets- och hobbyböcker, då översättarna inte alltid behärskar handarbete fullt ut. Någon som har läst den?
Malin Larsson, Anna Jeppson Inred och förnya med tyg Heminredning, heminredning, heminredning. Ständigt denna heminredning. En bok som jag inte har läst, men författarna brukar ha ganska rejäla och genomtänkta projekt i sina böcker.

En annan otroligt mysig bok är "Sy sött av stuvbitar" Många små pyssliga idéer!

Oj… Det lär bli dyrt även om böckerna är på rea.. Betongboken har jag redan och jag som älskar betonggjutning väntar till våren så att jag kan sätta igång med det igen.

#5 Ja, det är den jag menar. Jag köpte den från Skaparglädje, men hade inte riktigt koll på när jag köpte den, det känns som det var länge sedan…
Ja, från bokklubben kan man köpa böckerna innan de kommer ut i handeln, det är väl lite av klubbens säljargument.
Gillar boken i vilket fall :-)