Punch needle/ rug hooking
Hej!
Jag har följt en engelsk bloggare och sett att hon gör ngt som kallas rug hooking.Sökte på nätet men hittade inget svenskt resultat.Det är inte rya men liknar det, kan se att de använder vanligt tyg och inte stramalj tex.
Ser även ngt som kallas punch needle .
Hoppas nån vänlig själ kan hjälpa mig.
Vänliga hälsningar garnlagret/ helena.
På Syfestivalen (som ska hållas i Älvsjö kommande weekend) brukar man kunna se både rug hooking och needle hooking.
Rug hooking är ganska enkelt att utföra. Man kan använda säckväv plus garnrester för ett första försök. Jag googlade fram ett par pedagogiska länkar:
http://www.youtube.com/watch?v=JCVaRxyQ-jo
http://www.youtube.com/watch?v=LR6KPRs8QDI
Googla själv på needle hooking, det finns säkert en massa info om det på internet. Det görs med en speciell nål på speciell väv och använder akrylgarn. Det liknar för övrigt rug hooking, men görs i mindre format.

Det ser jättekul ut! Den första videon var ju jättetydlig.
Någon som vet vad nålen kallas och vart man kan köpa den?
Kan det funka med en virknål i början?
Du får nog googla för att hitta redskapet. Jag tror att många nog använder virknålar.
Hej och tack så mycket för hjälpen! Så bra videos !!
Däremot så skulle jag vilja göra det på "riktigt" och blir frustrerad över att inte kunna köpa matriel här i Sverige. Jag kommer väl få köpa från England annars, trots kostnaden.
Eller så kan nån här ge mig tips om var jag kan få tag i krok och matriel, de säljer ju startkit i England som skulle vara lagom att börja med!
punch needle kallas "på svesnka" bunka broderi
Tack för det! Här kommer den riktiga länken.

Tackar!
köpte min nål för flera år sedan just på symässan. skall dit på fredag *tjohooo* vad skoj de skall bli kanhålla ögonen öppna efter företagsnamn/webadresser för brukar finnas rugagre där med.
Jag har köpt mina grejer till bunka eller japanskt broderi från svenskayat.nu de har även många tavlor att köpa som man kan sy. De säljs både med garn och utan. Detta är en jätterolig metod att sy med och det går fort!
Hoppas du får roligt!

Kolla in detta:
Där står just om detta. Finns även en kurs i tekniken, synd att man inte bor lite närmre…