Fina kanter stickat - hur?
Hur gör man för att få fina kanter på stickat så att det går bra att sy ihop kant i kant med osynlig söm (madrass, tror jag sömmen heter) ?
M a o - hur börjar man och avslutar varven för att det ska bli fina kanter - t ex på spiralstickade strumpor som stickas på 2 stickor - så att det går lätt att sy ihop med osynlig söm ?

Jag brukar sticka yttersta maskan, kantmaskan, rät varje varv. Sedan lägger jag styckena kant i kant och syr från rätsidan, men syr alldeles innanför kantmaskan. Då får man en liten, liten, liten sömsmån på avigsidan.
Tack hindul! Hur stickar du första maskan = kantmaskan i början på varven?
På varje varv har jag stickat sista maskan - kantmaskan - avig och lyft första maskan, läste någonstans om att det blir fin kant när man stickar så. (Jag har lyft första maskan rät). Men, det blir inte någon bra kant att sticka så - ingenting som går lätt att sy ihop med osynlig söm.
Inte alls såna kanter som visas på instruktionsvideo på nätet jag kollat på om hur man syr ihop stickat med osynlig söm. Där är kanterna hur jämna och fina som helst (något jag inte alls får till) och tack vare det lätt att sy ihop, maska för maska - få helt osynlig söm!

Jag stickar kantmaskan rät både i början och i slutet av varvet. Det som kan vara lite trixit att få till är att dra åt precis lagom mycket så att kanten inte blir för lös och inte för fast. Jag lärde mig att sticka så som du beskriver, med att lyfta första maskan i början av varvet, men när jag hittade det här sättet i en beskrivning gick jag över till det, för det blir bättre.
Lycka till!
TACK!