Efterlysning, barnmössa
Hej det var länge sen jag skrev något här, men nu kom jag på att det här är säkert rätta stället för min fråga.
Jag letar efter stickmönster på en flickmössa, i vissa delar av landet kallar man den "Kråka", det är en "typ hätta" med kant runt bakhuvudet. Det var en typisk flickmössa när jag var liten, jag är född på 40-talet. Jag har frågat i garnaffärer här i Stockholm men ingen har det.
Hoppas någon av er förstår vad jag menar och kanske också vet var jag kan få tag på en beskrivning.
Hälsningar Gunni
Undrar oxå! Har försökt söka och ibland hittat engelska beskrivningar när jag googlar på "baby bonnet" osv. Är det nåt sånt?
Vill oxå hitta söta virkade hättor…

hittar ni inget på drops design? åtminstone något som går att använda som grundmönster och sedan göra egen variant efter inspiration ur brarndomsminnen?
http://people.delphiforums.com/knit_chat/knitchat/patterns/babybonnet.htm
Här är en sån beskrivning "Garter Lace Bonnet" om det var en sån du menade? Fast på engelska! Drops verkar inte ha nåt… Massor av babymössemönster!

Jag tror mig förstå vilken typ av hätta Gunni menar, men har ingen stickbeskrivning på den. Den görs i slätstickning. Man börjar sticka från nacken och gör en kvadrat för bakhuvudet. Sedan lägger man upp maskor till ett långt stycke, som ska nå över hela huvudet från sidan av halsen över hjässan till nästa sida. Beräkna antalet maskor så att den långa delen kan stickas ihop med tre sidor av kvadraten. Avsluta när den långa delen når lagom långt fram i pannan.
Sist av allt stickas vingen, då man samtidigt stickar ihop det långa stycket med kvadraten för bakhuvudet. Jag tycker mig minnas att vingen ska vara dubbel. Sedan dekoreras mössan i avvikande färg med broderad blomma på var sida. Man kan göra en kant med hål runt halsen och trä i en tjock snodd eller ett band, för att ha något att knyta med.
Är man van, kan man nog sticka hättan utan beskrivning. Det slår mig nu, att man skulle kunna sticka som när man gör hälen till en socka och sticka på kanten efteråt. Det vore värt ett försök.
En sån här tror jag att du menar, fast något större
http://www.tradera.com/Hemstickat-VIT-m-APRIKOSA-BAR-med-VINGE-strl-3-manaer-auktion_97408795#pic
Tack alla snälla!
Jag tror att jag kan få till en mössa nu med hjälp av era olika förslag.
Hälsningar Gunni
Gunn, jag stickar själv sådana mössor. Titta på mina bilder för några förslag.
I boken "Stora boken om handarbete" ICA-förlaget, finns det beskrivning på stickad hätta.