Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettsömnad
Läst 6900 ggr
dinolisa
0

thaisiden

Hej!

Jag ska sy en klänning i thaisiden och behöver all hjälp jag kan få!

Jag är har ingen erfarenhet av att sy kläder, men är ganska bra på att manövrera en symaskin.

Det jag vill veta är:

• Vad ska jag tänka på med tyget? (har t ex läst att man inte behöver sick-sacka thaisiden)
  • Vad för slags tråd ska jag använda
  • Foder?
  • Har också läst nånting om att använda dubbelt tyg så att inte stygnen i fållen syns, hur fungerar det?

Helt enkelt tips och tricks om thaisiden.

Jag är mycket tacksam för all hjälp!

kaisakavat
0

dinolisa - Åh så sysjuk jag blir - thaisiden är ju så vackert! Glad HÄr kommer en drös respons från mig..

Tråd.. Siden är ett naturmaterial och därför skulle jag välja sytråd i bomull. Fick lära mig en gång i tiden på sömnadsutbildning, att syntettråd ju är vassare än bomullstråd, och nöter på fibrer som är ömtåligare.

Fodra.. Det är ju valfritt, men är det en "finklänning" (troligen då du valt siden..) så skulle jag fodra, d v s sy livet dubbelt, ärmar skulle jag inte fodra, kjolen skulle jag fodra, särskilt om den är lång.. Ska det vara tyll i kjolen, så blir det automatiskt läge för foder, att Fästa tyllen på.

Fast man kan ju använda underkjol. Då kan kjolen göras enkel.

Sicksacka.. En regel är att inte sicksacka om plagget ska fodras. Det rimsar inte om det inte utsätts för "nötning" som sömsmåner i ofodrade plagg ju gör.

Min erfarenhet är annars att siden kan rimsa.. Jag skulle välja sicksack i sådana sömmar som inte är helt inneslutna med foder.

Fållar.. Jag tycker det är knivigt att sy kjolar dubbla så det blir snyggt. Tyget måste ju vara absolut "rakt" och under och övertyg precis lika för att inte dra åt något håll..

Men andra kanske lyckas bättre än jag.. Tungan ute

Till min symaskin finns en särskild söm m särskild pressarfot som gör väldigt fina fållsömmar, som inte syns på utsidan. Svårt att beskriva här, men brukar beskrivas bra i instruktionsboken.

Andra maskiner har liknande vet jag..

Ett väl beprövat sätt är annars att fålla för hand. Tar tid, men blir ju superfint. Glad

Beroende på klännningens stil - ibland kan det bli fint att kanta med ett band/spets istället för att fålla..

**Allmänt..
**

Mer om sicksack - Vad som är VIKTIGT att tänka på när man syr i "finare material" överhuvudtaget - är att när man stryker/pressar plagget så kan sicksacket komma att göra avtryck så det syns utanpå. Inte alls fint. Det är därför bra att stryka/pressa från avigan, så att man kan föra strykjärnet under den sicksackade kanten, inte på/över.

Använd inte hetare strykjärn än nödvändigt. (fast det gäller ju alla material..)

Tycker annars att thaisiden är förvånansvärt lätt att jobba med. Ett rent nöje. Men det är ett tag sen - du får säkert fler tips av andra på forumet.

Stort lycka till!

dinolisa
0

Åh TACK för ditt utförliga svar!

Jag ska ge mig på att sy en enkel kjol med foder i helgen, för att träna lite. Sen tänkte jag även provsy klänningen i ett enkelt material först, ska försöka sätta ihop två mönster till ett…

Det är ett ganska enkelt liv, båtringning och v-formad i ryggen. Kjolen ska vara vid, helst med fickor men jag vet inte om det blir bra med tanke på tyget…

Är det "vanligt" sidenfoder som gäller, eller finns det nåt bättre alternativ?

Återigen, supertack för ditt svar! Jag tar gärna emot fler tips och trix!

Pialinn
0

Glöm inte att ha en ny nål i maskinen. Gärna en i storlek 70-80.

Om man klär en affichrulle med tyg kan man använda den som "strykbord" när man pressar ut sömmar. Eftersom den är rund stryker man bara på själva sömmen och inte på sömsmånerna.(hoppas du fattar)

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

kaisakavat
0

Pialinn - DET var en bra idé, om rullen!

Knycker den!! Skrattande