söker sjal med "framdelar"
Jag var nyss i Tallin på minisemester. Såg där mycket snyggt stickat. Framförallt blev jag förtjust i nåt som väl lättast kan beskrivas som en sjal med framstycken. Tänk en väst, fast utan sidosömmar, o med trekantigt bakstycke. Försökte rita en, men jag är inte så bra på sånt. Kolla bifogad bild. Där ligger den alltså platt. De raka delarna har man i fram o trekanten som en sjal i bak. Tycker att det borde vara ganska lätt att sticka en sån, men kan inte låta bli att undra om nån sett sådant mönster?
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Ett sådant mönster är lätt att göra själv. Bestäm vad du vill ha för garn och hur bred sjalen ska vara på bredaste stället. Sedan gör du ett masktäthetsprov och räknar ut hur många maskor som behöver läggas upp för att få den önskade bredden.
Jag skulle börja sticka sjalen i mitten. Lägg upp önskat antal maskor och minska en maska i varje sida vartannat varv tills 3 maskor återstår. Maska av dessa. Triangeln är stickad.
Sedan skulle jag plocka upp maskor till den ena rektangeln som hänger ner och sticka denna, för att sedan sticka den andra rektangeln.
Säg till om du vill ha hjälp med att räkna och fundera vidare.

Jag har sett en liknande sjal, fast den hade inte trekant där bak. Den var bara en lång bred rektangel. Längst fram, alltså kortändarna på rektangeln, var den uppvikt och hopsydd i kanterna så det utgjorde fickor att stoppa händerna i! Smart!
Jag är mer inne på att sticka den från spetsen, dvs börja med tre maskor o sen öka varannat varv eller nåt sånt. För att få lagom ökning på det hela. Sen, när den är bred nog, sätta av "lagom" många maskor för ena framdelen på en hjälpsticka, avmaska i mitten o sen sticka andra framdelen klar först. Sen ta upp från hjälpstickan o sticka andra framdelen.
Tänkte mest på om nån hade nåt liknande, eller tips på om det fanns mönster att hitta…
Ebmfh
Trollcaféet

Ta en titt på det här mönstret. En otroligt vacker sjal! Den ser väl ut att vara lite "formad", likna det du menar lite. (Någon gång när jag inte har något annat att göra ska jag sticka mig en sådan! I samma fantastiska färg.)
#6, nej, den ser ut att vara en "vanlig" trekantig sjal. Jag vill ha just de där rektangulära styckena som går fram. Får nog leta reda på nåt lämpligt garn o bygga en på egen tass…
Ebmfh
Trollcaféet
Jag vet precis vad du menar o vet att det finns ett mönster där ute på nätet men *var*! Hittar det iaf inte bland mina länkar…än…har några st att gå igenom. Ska kolla vidare…
Kanske ska du även söka på "cape"? Eller poncho…
HIttar den inte bland mina länkar. Kan finnas utskriven i min stickpärm men den verkar ha åkt på semester (stickar inte för närvarande). Återkommer när jag hittat igen den.