Snabb hjälp?
Ska för förstagången i mitt liv ge mig på ett stickat flätmönster. Ska börja med en "bubbla" enligt "1rm, 1omslag, 1rm, 1omslag, 1rm i samma m" och det är det sista som ställer till det. Har efter att ha provat insett att jag "gör av" med 1 maska för mycket om jag stickar den sista på bubblan som en vanlig rät. 1rm i samma m, är alltså problemet. Var ska jag "ta den"?
Snälla hjälp!! Kommer ju inte vidare förrän jag löst detta!

Ursäkta men vad svarade du på? Jag har inte skrivit ngt om att förstora mönster. Det jag funderar över är "1rm i samma maska". Missförstod jag dig? Mvh

Förlåt, rätt svar men i fel tråd. Har tagit bort inlägget.
Försök att göra så här:
Sticka den första maskan i "bubblan" genom främre maskbågen, sedan gör du ett omslag, nästa maska stickar du genom bakre maskbågen, osv
Du ska öka från 1 till 5 maskor totalt, alltså en ökning med 4 maskor. Hur ser det ut på nästa varv?
Det finns ju en del muscher där man vänder och stickar fram och tillbaka, men det ska du väl inte göra på den här?

Tack! Du är en ängel. Och jo, efter det jag skrivit ska man sticka fram och tillbaka över dessa 5 maskor i fyra varv. Sedan vidare. Nästa varv har inget med bubblan att göra.

Fast det blir inte rätt ändå… Nu har jag tröttnat!

Kan du inte bara "strunta i beskrivningen" och öka från 1 till 5 maskor i samma maska, så du får rätt maskantal?

Tack för engagemang. Men jag har varit i garnaffären och lärt mig.