Sticka en "fusk-olle"?
Eller vad de nu heter, men ni vet en sån där "halsduk" man brukar ha till barn som man drar över huvudet.
Men skulle det fungera att sticka en rektangel, och sedan där öppningen ska vara för huvudet, att man sätter en lös tråd, så som man gör tummen på vantar?
Fungerar det att göra så eller gör man på nåt annat vis?

Jag har aldrig stickat någon men blev lite sugen så jag sökte lite på nätet och hittade lite olika mönster. Kanske kan du få tips om du kolla in de mönstren.
Kolla in dessa sidor och se om något passar. Annars får du söka på "fuskolle" i tex Google så hittar du en massa mönster.
Om du söker på löskrage så hittar du mer, verkar inte som namnet fuskolle används längre. Fuskpolo kallas det här i trakten.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Halspolo har jag också hört!
Själv sa jag i alla fall från början oxå fusk-olle, innan jag fick höra alla andra namn alltså…

Jag har stickat en fuskolle till mig efter en beskrivning från 1960-talet, som är jag väldigt nöjd med.
Fuskpolo Dam
Lägg upp 92 maskor på stickor 3 med passande garn och sticka resår *1 r, 1a* i 10 cm. När arbetet mäter 10 cm sätts en markering på var 23 m (92/4 = 23). Öka en maska på var sida om dessa markeringar vartannat varv tills kragen mäter 22 cm. Maska av i resår.
Enligt beskrivningen ska kragen stickas på strumpstickor men det bör även gå att sticka den fram och tillbaka och sy ihop den.
Stickar man till barn kanske man ska minska maskantalet lite eftersom barn har mindre huvud än vuxna, samt sticka 8 cm istället för 10 innan man börjar öka.
Ett alternativ till fuskpolo är ju annars en sk "nyckelhålshalsduk" där man drar ena ändan av halsduken genom ett hål så den sitter bra runt halsen. Se bild bild på gullig bebis från Garnstudio.
Jag tror halsringningen blir för snäv om man bara sätter i en tråd och plockar upp maskor. Vill du sticka en fuskpolo med fram och bakstycke och inte hittar någon beskrivning så kan du utgå från beskrivningen på en rundhalsad tröja. Börja i nederkanten på fram- eller bakstycket och sticka halsringningen efter tröjans beskrivning. Enligt en sådan beskrivning så ska axeln formas, men det tror jag man kan hoppa över om man stickar en fuskpolo.