Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikett: stickning
Läst 4463 ggr
milky
0

Hjälp! Hur ska jag tänka?

Hittade ett bra mönster på en mössa (enfärgad och med ett garntyp). Uppläggningen var på 71 maskor. Stickade mig en grå, supersnygg.

Sedan tänkte jag att jag skulle sticka en svart mössa och prova sticka vita bokstäver runt mössan. Mönstret på bokstäverna gjorde jag själv.

När man byter tråd, mellan den svarta och den vita, så blir det trådar över motsatt färg på avigsidan. Men när mössan stod klar så passar den mig inte, då trådarna på avigsidan gör mössan stum och mindre töjbar.

När man stickar och använder fler garner och gör ett mönster, ska man generellt öka maskantalet, och hur mycket brukar man öka, verkar som om det skulle behövas det dubbla…

Hoppas på svar…

Pialinn
0

Det var duktigt gjort av dej att försöka göra nytt med mönster.

Nej man kan använda samma maskantal på båda typer av mössa. MEN man måste se till att trådarna på avigsidan blir så pass långa att de inte drar ihop det svarta när man stickar det.  Om man inte gjort det blir hela mössan för liten.

Finns säkert andra som kan förklara på ett annat vis om du inte förstår.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Maia
0

Och om det inte går ändå kan man brodera på den färdiga mössan istället med stygn som ser ut som maskorna, tror de heter maskstygn faktiskt. Lite fusk, men ganska enkelt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

parsley
0

Alternativt kan du sticka med lite grövre stickor.