Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikett: stickning
Läst 4996 ggr
[Sias]
0

4 stickor - hur få till fint strumpskaft?

Jag försöker sticka barnstrumpor på 4 stickor, men måste göra något fel för det blir glest där jag skiftat sticka - speciellt där maskorna är aviga?

Undrar därför;

Hur ska man göra för att få strumpskaftet jämnt och fint stickat med 4 stickor - även där man skiftar stickor ?

Ska man kanske hålla stickorna på något speciellt sätt?

marimu
1

Jag brukar sticka över de två första maskorna från sticka två till sticka ett, från sticka tre till sticka två etc på varje varv. Då blir det inga glesa ränder mellan stickorna.

[Sias]
0

#1 Tack för tipset!

trollet60
0

Du kan även dra till garnet ordentligt på de sista maskorna på stickan, och  sedan dra till garnet rejält i början på nästa sicka.

Då brukar det bli bra i "skiftet" mellan stickorna

Pialinn
0

Sisa!

Om du stickar resåren med 2 rm och 2 am blir det inte så stor skillnad som när du sticka 1 rm och 1 am.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[Sias]
0

Tack för alla tips!

#3 "Dra till garnet ordentligt", det har jag försökt med, men tycker inte det funkar, kanske för att strumpskaften inte ribbstickas i am/rm - utan "spiralstickas".  Sen upplevde jag att stickandet inte gick så smidigt när jag skulle dra till vissa maskor - men det kanske bara handlar om ovana!?

#4 Jag stickar "spiralstickade strumpor" - 2 am 2 rm som förskjuts i sidled så det blir ett speciellt mönster på skaftet  (parsleys beskrivning här på sajten) - det är i det mönstret  som det blivit  "glest" där stickbyte gjorts.

Jag har provstickat på 2 stickor - då blev mönstret så jämnt och fint! Funderar nästan på att sticka på två stickor istället  - och sy ihop, men är tveksam till hur sömmen ska bli. Söm på ett par strumpor, kan det vara skönt för en liten 5-åring?

Men jag tror jag ska prova tipset från Marimu i #1 - plus använda stickmarkör,  för att kunna hålla ordning på mönstret och veta var varven börjar/slutar.  Hoppas det ger fint & jämnt mönster på strumpskafet.

Det kanske finns ännu fler tips?

parsley
0

Sy ihop arbetet kant i kant så blir det ingen klumpig söm.

parsley
0

Man stickar hårdare och får bättre spänning på garnet om man snor garnet ett extra varv runt lillfingret.

[Sias]
0

#6 "Sy ihop arbetet kant i kant så blir det ingen klumpig söm".

Hur gör man när man "syr ihop kant i kant"?

Och hur gör man för att få en fin kant på spiralstickade strumpor så det går bra att sy ihop kant i kant?

[Sias]
0

Mitt inlägg #8 - har hittat svaren på Youtube - video. Helt fantastiskt!

[Sias]
0

forts #9. En video visade hur man syr ihop en socka i tån med osynlig söm. Blev så jättefint!