Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 5232 ggr
[Sias]
2010-01-20 23:10
0

Märktråd ???

Märktråd - hur ska man göra i det mönster jag ska sticka efter? Ska man sticka fast garntrådar i avvikande färg och sen, på något sätt, ta med dom upp genom stickningen, varv efter varv? Eller?

Mönstret är till en barnmössa, från Allers Julmagasin 2007, Beskrivning; Drops Design - där står det; "Sticka 1 m sätt i en märktråd, sticka 8 m sätt i märktråd, förtsätt så varvet ut = totalt 7 märktrådar.

Fortsätt med slätstickning - samtidigt efter 4 varv minska 1 m efter varje märktråd genom att sticka 2 m räta tills. Upprepa minskningen på vart 3.e varv….."

VAD MENAS? Det där samtidigt förstår jag inte alls ? Ska man börja minskningarna 4 varv efter man satt dit märktrådarna? 

Mössan är stickad i Ull-flamé (12 m stickor nr 7 = 10 cm). I beskrivningen finns barn och vuxenstorlek angiven (även bild), men bara maskantal för vuxenstorlek (163 m), inget för barn. Vad kan maskantalet vara?

Jag har sökt mönstret hos Drop Design på nätet - inte hittat det.

jagga-ewe
2010-01-20 23:44
0

Jaadu, det är inte helt uppenbart för mig heller. Men jag tolkar det som att du ska minska på alla ställena på samma varv. O hela tiden stickar du slätstickning. Eftersom det är på vart tredje varv blir det ju på både räta och aviga varv.

I ett sånt läge skulle jag sätta en märktråd runt stickan. Eller en stickmarkör. Så den hänger med varv efter varv efter varv. På stickor 7 går det ju åt en rätt stor markör, men har du örhängen som är läkringar funkar sånna jättebra! Du hänger den helt sonika på stickan där markeringen ska vara, stickar nästa antal maskor, hänger på ett nytt örhänge osv. Jag hittade en bild som jag tror visar ganska bra hur jag menar. När du kommer till markören flyttar du helt enkelt bara över den till högerstickan innan du stickar nästa maska.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Sias]
2010-01-21 09:34
0

MÄRKTRÅD fortsatte jag söka info om på nätet - hittade jättebra video på Drops Design. Där visas hur man gör när man använder märktråd. Man tar med tråden upp i stickningen…. svårt att förklara, men framgår tydligt på videon.

MASKANTALET till barnmössa har tydligen missats i beskrivnngen i tidningen -  men efter klurande (och hjälp av miniräknare) kom jag fram till att det ska vara 56 för barnstorlek - då stämmer minskningarna och antalet maskor som blir kvar när man gjort alla minskningar.

Jag gjorde en miss i mitt första inlägg; Skrev "maskantal för vuxenstorlek (163 m) - ska vara 63!

#1 TACKGlad för info och jättebra bild på "stickmarkörer". Välkommet tips - som jag behövde för att kunna fortsätta med mönstrade strumpor jag börjat försöka mig på att sticka.

Stickmarkörer helt nytt för mig, som inte stickat på många år - känner mig som en nybörjare. Så glad att jag hittat den här sajten med många stick-kunniga som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter,