Tyg till balklänning
Jag tar inte studententen förrens nästa år, och det är nog tur, för jag har tänkt mig att jag vill sy min klänning till balen själv.
Nu funderar jag på vad jag ska ha för tyg…
Någon som tycker något?

Siden. Det finns billigare glansiga tyger, men jag tycker du ska satsa på siden.
ok, vad är det som är så bra med siden då?
obs, kanske låter kritisk, men är bara nyfiken!

Det finns ett företag som heter Stoff och stil som säljer tyger på postorder. Gå till deras sida och klicka på mode. Sedan kan du titta på satin och siden som har varsina kategorier i katalogen. Om du vill kan du beställa hem tygprover också så du får känna på de olika tygerna och jämföra dem. Gillar du inte färgerna som stoff och stil har på sina sidentyger så finns det fler affärer som säljer sidentyger (säg till om vill ha länktips). Dessutom brukar Stoff och Stil byta delar av sitt sortiment vår och höst, så det kan finnas andra färger framöver. Det finns även andra affärer som säljer tyger till festplagg. Säg till om du vill ha fler länkar.
Siden är ett naturmaterial och kläder av naturmaterial är ofta behagligare att bära än kläder av syntetmaterial. Siden är dyrare och känns lyxigare än satin och vem vill inte ha en lyxig, dyrbar klänning till studentbalen? Satin ger däremot en blankare yta, som en del tycker är snyggt. Ev kanske man behöver titta i plånboken också. Hur mycket pengar har jag råd att lägga på en klänning?
Men som sagt, beställ lite tygprover till att börja med så du får en uppfattning om hur de olika tygerna ser ut och hur de känns att ta i.
Javisst, siden är ett underbart material. Det har sina nackdelar också med att det kan ändra utseende vid vattentvätt. Men sidenkänslan kan inte ersättas. Det finns sidentyg med satinbindning och alla möjliga sorters utseenden och kvaliteter.
Det finns bra syntetmaterial som också är behagliga att bära och är lättskötta, dit hör microfiber. Fast jag tror att det är mycket svårt att få tag i dem, för industrin köper upp allt.
Det finns ju många sorters siden, vad är skillnaden ?
+Sandtvättad siden .
+Thaisiden .
+Transparent taft .
+Taft .
+Tvåtonad taft .
+Chiffong
Hade satäng i min brudklänning. Vi gifte oss under västa rötmånadsperioden. Svetten fullkomligen *rann* på mig…bara ett litet tips…

#5 Enkelt uttryckt: Utseendet. Olika tyger ser ut på olika sätt och har därför olika namn. Thaisiden har lite ojämn yta, sandtvättat siden är slätt. Taft är ett "frasigt" tyg, som kan tillverkas av siden eller syntetmaterial som t ex polyester. Tvåtonad taft är tvåfärgad med mjuka övergångar, inte som en randig tröja, utan mer flytande. Chiffong är ett tunt genomskinligt tyg, som kan vara tillverkat av olika material, t ex siden, polyester eller viskos.
Simbra siden har information om olika sorters siden på sin hemsida.
Vill du göra det enkelt för dig så fundera på om du vill ha siden eller syntetmaterial i din klänning. Bestämmer du dig för siden så är thaisiden, struktur, och sandtvättat siden, slätt, de två vanligaste sorterna.
Det finns många andra sorters tyger också, men dem behöver du inte bry dig om när det är en balklänning du ska sy. Bomullstyg används till T-shirtar och lakan och man kanske inte vill gå på bal i en T-shirt eller ett påslakan? Viscose används en del till plagg som t ex kjolar och "vanliga" klänningar. Viscose har ett fint fall, som det heter, en kjol blir följsam och följer kroppen och inte står ut och blir stel. Tror dock att viscose blir för tunt och fladdrigt för en balklänning. Det finns även viscosetrikå som används till t ex toppar. Viscose brukar kallas ett konstgjort naturmaterial, eftersom råvaran är pappersmassa (trä), men framställningen industriell.
Jag har fått en gammal siden skjorta av min mamma som jag kan prov sy lite i, tvättad naturligtvis.
Vad och hur stor är skillnaden på siden före och efter tvätt?
och satin, kan det vattentvättas utan att förändras?

"Vanliga" tyger brukar man ofta tvätta innan man syr av dem, för att undvika att det krymper, så det färdiga plagget blir för litet.
När det gäller en balklänning så tycker jag inte att man ska tvätta tyget innan. Har du tillgång till några provlappar så kan du tvätta dem och se vad som händer. Mät dem innan och skriv upp måtten så kan du kontrollera om de krymper eller ändrar utseende.
Stoff och Stil har knappast någon tvättmärkning på sina sidentyger. Behöver balklänningen rengöras så kanske det räcker att vädra och ta ur ev fläckar. Handtvätt är att föredra framför maskintvätt. Prova med vattentvätt och ev fläckborttagningsmedel på en fåll så ser du om tyget påverkas. Kemtvätt är ju ett alternativ också om man fått fläckar på klänningen.
Tror inte att satin påverkas särskilt mycket av en och annan tvätt.
gud vad jag frågar massa… ska åka till någon tygaffär snart…
men vad använder man för tråd när man syr i siden?
Oj så många frågor och påståenden!
Satin är en sorts väv och kan vara av många oilka material: bomull ull, lin, siden, nylon, osv. Satin är tätare än vanlig tuskaft. Om den är gjord av nylon kan den se ganska maffig ut och blänka, men det blir instängt och obehagligt om det är varmt omkring.
Om satinen är av silke blir det en skön känsla , ett vackert utsende men också dyrare . Förr sydde man med sysilke, idag kör man väl mest med syntettråd.
Om silket har kvar sin frasighet som kommer från klistret (seritinet) kan vattenkontakt göra att tyget förlorar sin styrsel.
Tilda_91 - kanske har du redan bestämt allt färdigt, men jag skriver några rader ändå..
Nog för att siden är kollossalt snyggt, tycker verkligen jag åxå. Men det blir ofta mycket dyrt, då balklänningar ofta drar ett större antal meter material. Sen tillkommer ju alltid diverse sybehör, foder, tyll, etc - inte gratis alls.
En annan sak är - tycker jag - att olika klänningsmodeller passar i olika material. Siden känns inte alltid "rätt".
Jag har sytt ett antal bal-/festklänningar och brukar använda taft, tvåtonad taft, mönstrad-/broderad taft, chiffong, m m. Men även siden ibland. Har t o m gjort detaljer/tillbehör i siden och resten i annat material.
(Just nu gör jag en kort festklänning (i taft av lite tjockare/fluffigare kvalitet) med svart ärmlöst liv och svart-vit-rutig spretig kjol. Sen blir det en i silver med broderier. Sen en blå i tvåtonad taft. Sen…
)
Inget snack om saken - du och din klänning kan bli mycket snygg även i andra material än siden!
Hoppas du blir supernöjd vad du än väljer!! 
Har du tittat i Traderas annonser,där brukar de ibland sälja nya bal och brudklänningar till fina priser! Hälsningar astrid

Kaisakvat är jätteduktig på att sy, så fundera lite på hennes råd också.
Tänk så här:
Antingen så hittar du ett tyg, som du känner att du måste ha till din balklänning. Då väljer du en modell som passar till tyget. Eller så hittar du en modell som du verkligen vill sy. Då väljer du ett tyg som passar till den modellen.
Parsley - Snälla du, tack! 
Tilda_91 - Åh, supersnygga båda två!! Blir alldeles till mig.. 
Tippar att den övre är sydd i siden - ger det där lite "prassligare", lättare intrycket - mkt elegant. Den andra är sydd i nåt blankare, fluffigare.. nån finare festtaft typ.. kanske..
i morgon ska jag till Karlstad, Ohlsons tyger:D
tänkte natuligtvis be dem om råd, men är det något mer jag ska be att få titta på än:
siden, taft, tvåtonad taft, mönstrad/broderad taft, chiffong?
Ska titta på mönster där också
ska bli spännande:)
Kul!
Tag god tid på dig - låt dig inspireras av både de tyger som finns och de mönster du tycker om..
Bed att få dra ut ett par meter tyg och "provdrapera", känn på tyget ordentligt, så får du en känsla för tygets "fall".. och om du kommer känna dig fin i det.
(Du kommer åxå att behöva köpa t ex blixtlås, tråd m m. kanske annat smått beroende på modell)
Lite krångel, du kanske vet, men jag skriver..
De flesta mönster är gjorda så att man syr klänningen dubbel, d v s med foder hela vägen. Då behöver du köpa fodertyg åxå. Ett alternativ är att fodra bara livet och sedan istället sy en separat underkjol. Jag tycker det blir finast att helfodra med ett bra foder och sedan vecka ihop och sy på s k tyll på kjolfodret, som spretar så att kjolen hålls ut.
Kanske besöket på Olssons tyger är en första koll. Jag instämmer helt i vad parsley och kaisakavat säger. När du hittar tyget eller modellen som inte släpper taget om dig så är det rätt. Jag skulle inte låsa fast mig vid en massa tillbehör förrän jag är absolut bergsäker på vad som behövs. Men räkna med kostnader för detta. Du har väl sommaren på dig och mycket hinner mogna till när det gäller utseendet på klänningen och om du är skicklig nog för att sy den själv.
Jag har haft ett antal balklänningar som jag sydde själv. I mina hustruplikter ingick att gå på Karlbergsbal. Klänningen i blått siden med invävda guldmedaljonger, där hela tyget styvades upp med sidenorganza var den elegantaste, men ömtålig för fläckar. Jag hade en speciell underklänning till den. Den mest lättskötta var av skir tryckt syntet med vidd i kjolen. Alla klänningar hade en passande sjal eller tillhörande jacka, då blev de användbara också vid finare kyrkbröllop eller om man skulle vara utomhus någon gång under festen.
För andra fina tillfällen hade man cocktailklänning som kunde vara kort eller lång. De var lättare att sy.
Hej igen. Nu har jag tittat lite
Det jag blev mest förvånad över var att sammet kändes så grovt…
annars var det olika sorters duschesse (*stavning
)
tvåtonad taft var häftig, men nästan lite läskig att titta på :P
förstod inte riktigt, men är taft en sorts duschesse?
och det är ganska stor prisskillnad!!
Du undrar över Siden. Tänk att det är en liten larv som spunnit ditt siden… det är därför detta tyg är så vackert.,det är ju naturen själv som arbetat fram den här tråden…Lycka till med din sömnad och ditt köp av tyg… jag var nyss på besök på Sidenväveriet i Stockholm,gör gärna ett besök där,man förundras över hur kvinnorna förr arbetade i vävstolarna dagar långa för att framställa detta vackra tyg. Där finns också en guide som förklarar mysteriet runt om larven och puppan.. de ta besöket är faktiskt mycket lärorikt och vi lär oss att inte underskatta kvinnoarbetet i vävstolarna..lycka till med din sömnad och din klänning.Hälsningar Astrid
Hej igen:)
Det var ett tag sen, har dock inte kommit till skott än, tittar och funderar:P
Funderar dock på det här med hur tygerna andas? Siden har jag förstått bra på det, men är det ngt man absolut ska undvika om man har lätt för att svettas?
Det där med hur plagget känns när man har lätt för att svettas är inte bara en fråga om material (silke, bomull, polyester, nylon. linne osv) utan om hur tätt tyget är vävt och hur åtsittande modellen är. En praktisk detalj är om det är lätt att tvätta och efterbehandla för en som svettas jättemycket. Tänk på att svett och deodorant kan missfärga plagget särskilt vid armhålorna.
Hur många gånger kommer du att använda plagget? Det avgör väl vad du kostar på det.
Oavsett vad du väljer för material skulle jag vilja tipsa om rent naturmaterial, eftersom det är dessa material som andas bäst. Om man svettar ned dem är det heller inte nödvändigt att tvätta dem alla gånger, utan oftast räcker det med att man hänger ut och vädrar dem, gärna över natten.
Siden känns alltid lyxigt, och faktum är att högst kvalitet ofta inte alls är glansigt.
Annars är ju hampa ett fantastiskt material, och nässeltyg är minst sagt lyxigt och fantastiskt mot huden, om du vill ha lite mer speciella material mot kroppen. Både hampa och nässeltyg kan dock vara svåra att få tag i. Siden finns nästan alltid i någon form.
hampa brukar finnas som ekologiskt tyg, och det är ju intresant, men det kanske inte är festtygskvaliten?
och näe, jag tycker ofta att klänningar är lite väl glansiga så det är inget jag står efter
#26 Ja, hampa brukar gå att få tag i ekologiskt. Även bomull har börjat komma ekologiskt på metervara, och det är ju bara positivt ^^
Vet att Bergmans i Borås (som enbart säljer ekologiska textila saker) har bomull på metervara.
Jag sydde min balklänning (gick textil på gymnasiet)
Då köpte jag tygget på www.kokettmodetyger.se en sida som jag värkligen kan rekomendera! Där kan man skicka efter provbitar på tyger och band helt gratis:)
Jag sydde min klänning i Dypionsiden det är inte lika glansit som vanlig siden och är mer men blir väldigt levande när man gör snurror eller väck i det. ja står mycket bra på den sidan
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW

Tilda_91.
Om du hör av dej till mej inon de närmaste dagarna, kan jag hjälpa dej med Thaisiden. Hittade en drös olika färger i min källare.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
Var kan man köpa thaisiden på nätet som metervara?
Säljer du thaisiden? Har du lysande klara färger?
Var kan jag köpa thaisiden på nätet?

#31 Nä jag säljer inte siden, utan hade det nedpackat i källaren eftersom jag numera bor i husbil. 2 st 8m bitar gav jag bort till tjejer i Medeltiden.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Min balklänning till studenten var av siden, mor min sydde den. Detta var dock många år sen, 1993, så stilen var lite annan då mot nu. :)
Det jag gillar bäst med den klänningen är att varpen är en färg och inslaget en annan. Den skiftar i blå/grön, vilket gör den väldigt havsfärgad. Den effekten på tyg finns även på billigare tyger idag, har en balklänning som jag bar till bästa vännens bröllop 2006. Den skiftar i rött o grönt, som syns ganska väl på bilden. Min snälla mor sydde även den.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
vill tipsa om att faktiskt gå in och titta på jysk de har ofta 5 meters paket med fina tyger till väldigt överenskomliga priser sydde min brudklänning med tyg därifrån tror det var från serien med namn ARINA. betalade 100:- för 5 meter och gick åt ungefär 6 meter.
tvättade OCH torktummlade tyget innan jag sydde för att göra det lite mer strukturerat, tyvär han jag gå ner mycket i vikt mellan mönster passning tillsömnad och själva bröllopet så var lite väl stor i livet men oerhört nöjd ändå :-)
Sen nästa sak att tänka på om du skall sy själv är att det är i princip helt omöjligt att nåla/prova/mäta på sig själv när man skall figur sy så se till att ha någon hjälpande hand i närheten när du sätter igång.
Lycka till!