Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettnålbindning
Läst 4339 ggr
Imasy
0

Hur bleka tyg med tryck?

Min son har sin snuttekudde, eller "gubbe-kudden" som han kallar den.

Gubbe-kudden är en kudde med tillhörande örngott, som är vitt i grunden med gubbar tryckta på det vita.

Han har haft denna kudde jättelänge, och jag tycker att det vita nu har blivit grått och dassigt, och det ser ut som nåt man plockat in från en regning gata.

Så även om örngottet är nytvättat så ser det ut som att det inte har blivit tvättat på 3 år :/

Så min fråga är, går det att bleka örngottet så det grå blir vitt igen, utan att gubbarna förvinner?

[SusanneKs]
0

Du vill nog göra något omöjligt. Vilket är viktigast? Ska gubbarna ha kvar all färg eller ska bottentyget vara riktigt vitt?

Försök tvätta med ett annat tvättmedel, det kan vara något som ditt vanliga lämnar efeter sig och som ett annat biter på.

Annars är det nog blekning som gäller. Gubbarna bleks också.

1. Tvätt i hög temperatur
  2. Remol eller Klorin eller liknande. Läs noga på förpackningen.
hindul
0

Grumme har separat blekmedel som man tillsätter i deras flytande tvättmedel, när man kör vittvätt. Vad händer om man tar större dos tro?

En del fläckar kan man ju få bort genom att ha på koncentrerat tvättmedel och låta dra en stund innan tvätt. Kanske man kan gnugga in hela örngottet i vatten med hög koncentration tvättmedel?

Har du föresten provat TaBort? Det medlet är helt fantastiskt, tycker jag. På förpackningen har jag för mig att det står att man kan lägga hela plagg/saker i blöt i vatten+TaBort.

parsley
0

Prova att använda Javex, jag tror att det kan användas för att bleka missfärgade textilier. Läs på flaskan för säkerhets skull. Javex finns i vanliga livsmedelsbutiker.