Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettsömnad
Läst 6483 ggr
Levethia
0

Pressarfot??

Hej, Ni som vet lite om symaskiner. Är så att jag har en symaskin av Singer Samaba 2 ( hittar inget om det på nätet) Är en äldre maskin.

Den fungerar fin fint och är i perfekt skick, fick den av grannen som införskaffade en nyare modell, Men det saknas en pressarfot. Och kollar runt på olika sidor har även gett mig på att fråga i syaffären vi har här lokalt. Men problemet är att jag inte alls vet  om ngn av dessa pressarfötter som finns idg passar till min maskin. Och hittar inget om det då enligt mig ärrätt dålig information om vilka maskiner dem passar till. Så om det finns någon där ute som vet vad jag kan göra och få tag på en vanlig pressar fot till Singer maskiner så vore jag överlycklig. För känns hemskt att behva samla ihop till en Ny symaskin när jag har en sim fungerar hur fint som helst, Med undantag för att jag inte har en prssarfot.

Medarbetare på Science Fiction

hindul
0

Jag sökte via google, och det här var den första sidan jag hittade: symaskinsexperten. Klicka på "tillbehör" i spalten till vänster på förstasidan, därefter "Singer" och där under hittar du "pressarfötter". Där kanske du kan hitta det du söker.

Levethia
0

Jo men osäker om dem passar maskinen tyvärr .. Tänker inte lägga ut 200 kr på  ngt som kanske inte passar.. :/

Mammzing
0

Du kan ju alltid ringa och fråga.
Dom borde veta vad som passar till vad.

RedPoison
0

har du någon pressarfot till den nu? i sånna fall kan du ta med en till en symaskinsaffär och be dem kolla om de har någon som passar. alt ta med hela symaskinen Skrattande

Sen är det väl inte jätte vanligt att tillverkarna byter fattning på sina maskiner så bara det är samma tillverkare så borde det ju funka, eller?

Levethia
0

Nej har ingen alls därför står det mot valet att försöka fixa en ny istället vilket som känns hemskt då den e helt perfekt.

Och har ingen möjlighet att ta med den till någon annat ställe eftersom den är ganska otymplig..  Har försökt med många saker nu, och det är bara pressarfoten som det e krångel med.

RedPoison
0

Då tycker jag ändå att du ska chansa på en pressarfot. Köper du en ny symaskin så måste du betala så mycket för att få en i samma kvalitet. De gjorde symaskiner mycket bättre förr.

Testa att beställa en pressar fot som hör till en modell nära din egen så tror jag att det skalla funka Glad

Levethia
0

Jo precis, har ingen lust med en ny. Fick min symaskin för ett år sen av min granne då hon köpte en ny. Och då hade maskinen nyss varit inne på reparation och genomgång så den är precis som ny. Och hade stått någon månad i ett förråd. var inte förrän jag tog hem den som vi såg att det fattades och har försökt leta efter pressar fot och leta efter en ny. Men då mina möjligheter att åka runt och leta är små. Så har det inte riktigt blivit av men skall ge mig på ett försök att ringa ett ställe idag så kanske jag har bättre tur :)
Sen har jag så många projekt att det nästan blir omöjligt att komma ihåg allt man skall kolla upp, men nu snart måste jag ha en symaskin som funkar då många projekt går ut på att sy ;)

Och man har ju ingen lust att köpa en ny eller begagnad när man vet att den man har är i perfekt skick förutom just pressarfoten :)

Och tack alla för att ni har tagit er tid och ge tips och förslag:)

[SusanneKs]
0

Varför finns det ingen pressarfot alls med maskinen? Det brukar ju komma med några pressarfötter för olika ändamål med en ny symaskin. Har din granne behållit dem? I så fall kan du kanske få låna en för att veta hur den ser ut och kunna beställa en ny.

Om maskinen har varit inne på reparation så måste ju reparatören kunna en del om maskinen. Försök köpa genom reparatören i så fall.

Hoppas att du kommer att lyckas med att hitta rätt pressarfot. Jag förstår att det kan vara svårt att släpa med sig maskinen till en butik, men det går ju ganska lätt att ta några foton med digtitalkamera eller mobilen och foton är ju lätta att bära med sig. Jag skulle föreslå bild på maskinens modellbeteckning och detaljer på fästet där pressarfoten ska sitta.

Hur är det med instruktionsboken? Där brukar finnas tydliga beskrivningar med bilder om hur man fixar olika saker.

Levethia
0

Jo nej ringde till symaskins experten idag och dem visste exakt vad jag menade och dem hade tydligen sådan så skall dit så fort mitt lokalsinne funkar med en del som man fäster pressarfoten med. man skruvar loss den och så.

Och nej va länge sen den va inne på reparation, fick den för över ett år sen och ett halvår innan dess så va den inne på reparation och uner den tiden va hon och köpte ny och va inte alls medveten om att den va bort och så hade den hunnit stå i ett förråd efter att hon fick hem den. Så någonstans försvann pressarfoten?  Och hon har inte heller hittat den eller någon anna så dem ha antagigen försvunnit när dem rensat i förrådet. Tyvärr. Men nu fick jag äntligen tag på ngn som visste va dem pratade om så blir väll att ta sig dit så fort pengar och  ngn form av lokalsinne infinnner sig.

Hoppas bara jag har någon som följer med så man hittar dit. Men som sagt tack så mycket för alla svar och tips och råd. Men nu ser det ut som om de t löser sig snart

[SusanneKs]
0

Skönt att det verkar lösa sig för dig. Lycka till med resten!