Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikett: stickning
Läst 4746 ggr
Anninni
0

Sticka sockor från tårna?

Jag undrar om någon har ett bra mönster på sockar stickade från tårna.

Jag har massa nystan som längtar efter att bli sockor men det är alltid lite chansning när man ska bestämma hur långa skaften ska bli. lättare om man stickar foten först… då blir ju skafter så långt det blir helt enkelt.

Hustigern
0

Jag använder det här mönstret:

http://www.wermland.nu/Stickning/sockor.htm

Stickar dessutom båda sockorna parallellt så båda blir klara nästan samtidigt, och blir dessutom likadana (jag varierar tydligen hur hårt eller löst jag stickar emellanåt…)

parsley
0

Man kan också lägga upp det antal maskor man vill ha i skaftet med ett "skräpgarn", sticka foten, ta bort skräpgarnet, plocka upp maskorna och sticka klart skaftet.

Även spiralstickad strumpa utan häl kan användas om man inte riktigt vet hur mycket garn man har och hur långt det kommer att räcka. Att sticka två strumpor samtidigt på raka stickor är inget problem.

Ett tredje alternativ är att sticka hälen först, sedan sulan, minska för tån, öka för tån, sticka ovansidan av foten och skaftet sist. Även detta är en modell som stickas på två stickor.  Foten sys ihop och viks i tån. Jag föredrar att sticka skaftet runt, istället för att få två sidsömmar på det.

Hustigerns mönster är dock det "riktiga" om man vill sticka från tån.