Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettnålbindning
Läst 3817 ggr
WinterPrince
0

Textilfärg

Hoppas denna fråga passar på det här forumet.

Jag har en tömkörningsgjord (till hästen) som har vissa delar i tyg. Tyget är en hiskelig orange-grön färg.

Jag har en flaska svart textilfärg (sån man målar tryck eller andra detaljer med) liggandes. Tror ni man kan måla tyget med den?

(Kan ju inte slänga in gjorden i tvätten då hälften är av läder)

parsley
0

Risken är ju att färgen slits ojämnt i samband med användandet och att den inte fäster ordentligt om tömkörningsgjorden inte är ordentligt rengjord.

Vad är det för material i gjorden? Bomull eller syntet? Suger materialet? Är det ett sugande material så  kan det gå ut mycket färg. Suger inte materialet så finns det risk att färgen inte fäster.

Antar att en tömkörningsgjord spänns runt magen på hästen och att man drar tömmarna genom öglor på den. Rätta mig om jag har fel.

WinterPrince
0

Mitt tålamod är inte det bästa så jag har påbörjat målandet.

Är osäker på materialet men är nog bomull eller någon bomullsblandning. Det suger åt sig rätt rejält iaf så jag hoppas det blir bra.

Helt rätt. Den spänns runt magen och har två fasta metallringar uppepå.  Skulle det vara så att det slits så är det nog mest på insidan (den som ligger mot hästen) och den syns ju inte ändå.

Ska bli spännande att se hur det blir imorgon. Är mest orolig för att tyget ska bli stelt och konstigt.