Hur plocka upp maskor?
Jag håller på med ett par lovikavantar. Jag har aldrig tidigare stickat in garn i avvikande färg där tummen ska vara. Nu när jag ska börja med tummarna undrar jag hur jag ska göra. Drar man bara ur den tråden med avvikande färg och hoppas på att man lyckas fånga upp maskorna så att man kan sticka tummarna. ;)
Vet att jag sett en beskrivning på det någonstans på nätet men hittar sälvklart inte den nu.
Stick in stickan genom maskan innan Du drar ur tråden, då riskerar Du inte att tappa den.

Trä över maskorna på tråden som # 1 säger. Dessa maskor kommer hamna mot handleden när du stickar tummen.
Plocka upp ett par maskor på ena sidan av tummen. Vanligtvis brukar det stå i beskrivningen hur många maskor man ska plocka upp. Ibland kan man behöva plocka upp några extra maskor för att det inte ska bli hål. Dessa maskor minskar man bort på första stickvarvet.
Sedan plockar du upp lika många maskor som du hade på tråden på andra sidan av hålet. Dessa maskor kommer att hamna mot pekfingret. Slutligen plockar du upp maskor tummens sida.
När man plockar upp tar man antingen och lyfter upp öglor på stickan från det stickade eller plockar upp med garnet man sedan ska sticka med. Det nya garnet bildar maskorna. Tänk dig att du virkar upp maskorna.

Tack för hjälpen! Jag lyckades efter lite tvekande (rädd att repa upp hela vanten) ;) Nu har vantarna tummar.