Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 4991 ggr
annans
0

Stickat för långt....

Förvånad

Jag håller på med en tröja,den blir alldeles för lång, då jag har ett mönster jag måste avsluta.

Vad är lättast, går det egentligen att repa upp från första varvet och uppåt, det är alltså början av tröjan jag vill ha väck. Eller ska man sy på maskin och sedan klippa…

Usch vad svårt det blev…

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Pialinn
0

Du kan sy på maskin. Gärna 3-stegs zick-zack 2 ggr och sedan klippa. Men det blir ju inte så snyggt, så då kan du plocka upp nya maskor och sticka en "mudd" nedåt. Eller sy på ett band som du viker runt det sydda.

Hoppas du förstår hur jag menar.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Lill-Kisse
0

Man kan inte repa en stickning nedifrån och upp, bara tvärt om. Försök i stället att markera det varv där du vill att mudden ska börja och klipp av tröjan där. Plocka upp maskorna (den nedre delen av dem alltså) successivt medan du klipper och sticka ny mudd nedåt. Det är lite trixigt att plocka maskor, men det går.

Vanja-K
0

Detta går;

Klipp av det som är för långt.

Repa garnet ( alltså ta bort garn så att du får fram maskorna..) så att du kan plocka upp maskor.

Sedan stickar du resår på de upplockade maskorna.

jag har gjort detta vi något tillfälle. Det syns inte. Vid avmaskningen är det bra att maska av lite löst.

Vanja-K
1

#2 Ursäkta, läste inte ditt inlägg. Men du gör som jag gjort.Skäms