Spartips!
Ja, jag tog mig själv i hampan och sydde om alla mina påslakan, som jag tänkt göra i alla år. Sydde igen hålet i kortändan och gjorde en öppning i långsidan i stället. Så nu finns ingen upp eller nersida på lakanen, vilket ger dem dubbel livslängd. Såg faktiskt den lösningen på påslakan från Norge, attan så smart! Men det tog mig hela söndagseftermiddagen!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Åker inte täcket lättare ur påslakandet då?
Att ha instickshålet på sidan av påslakanet gör att et sitter bättre. och man slipper (om man är nattaktiv som jag) att täcket glider ut genom öppnignen nertill.
På bild 1 är det standardlösningen, bild 2 "norska" lösningen de små röda slitsarna är där man stoppar in händerna för att gripa tag i täckets hörnor.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
För mig kryper alltid täcket ut när jag anväder de m sidohål…för Guben *alltid*! :)
#3 haha! :D aldrig vart med om det!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jättebra1 Tack för illustrationen! Man kan, om man vill sy knytband i instoppningsahålet. Men vi har aldrig behövt det. Jag har dessutom en gube, som är väldigt nattaktiv, på gränsen till livsfarlig ibland och ändå har täcket inte glidit ur. Kan trösta mig med nu att nu kommer mina lakan hålla dubbla tiden.

På gamla påslakan som folk sydde själv hemma på 1960-talet (?)hade man öppningen på sidan.
Åh, Parsley, det visste jag inte! Jag är själv så gammal så jag kommer ihåg, när man hade vanliga lakan……
Så otroligt fiffigt! Har aldrig sett eller hört talas om detta!

Jag köpte ett påslakan i Spanien som var 2,70m långt, så jag kan stoppa sista biten under madrassen.
OBS! Funkar inte om man vill ha fötterna utanför ibland.
Hade köpt ett 3m brett bommulstyg för att sy påslakan av. Nu klippte jag det så att det blev en flika som blev längre, så även de kan jag stoppa under madrassen.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
Att sy egna påslakan tycker jag är fantastiskt, fast jag syr dem alltid av linnetyg. Det är en så lyxig känsla att krypa ned mellan linnelakan… Och så blir det billigare, eftersom jag har en 120-säng och då antingen måste köpa extra breda eller sy ihop två stycken vanliga.
Nästa gång jag syr påslakan ska jag prova att göra hålet i sidan, nyfiken som jag är och måste testa allt innan jag dör 
Min fasters påslakan hade hål i sidan med tre par band som man knöt igen. :)
Ja de håller ju dubbelt så länge.