Symaskin för tuffa tag.....
JAg söker en begagnad symaskin för kraftiga material. Jag håller på och syr en hel del välgörenhetsgrejer till djur av restmateral från handikapphjälpmedel, underbart material och helt i linje med tiden, men min vanliga AEG är nog lite för klen för sånt… Vad heter för det första såna tuffa maskiner och var kan man få tag på en sån väldans billigt? KAnske tom om någon ville skänka en…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag såg en sån maskin som används inom segeltillverkning till salu på blocket för ett tag sen. den såg inte så stor ut. Kommer tyvärr inte ihåg vad de kallas.
JUSt precis! Får jag bara veta vad de kallas, så kan man ju söka på ett annat sätt!
Det är nog en industri-maskin Du söker.
De är starka och tåliga
Ja industrisymaskiner är gjorda för tuffa tag och det finns många specialvarianter: skomakare, kapellsömnad, knapphål, zick-zack mm.
Gemensamt är att de är dyra, man kan nog inte få en fungerande till skänks. Flera kräver att man har ett el-uttag för 3-fas. Jag har sytt på en sådan för raksöm och hej! vad den drog iväg fort men fint blev det.
Jag tvivlar på att det är proffsverktyg du vill ha tag i för lite välgörenhetssömnad. Många gamla symaskiner för raksöm tål riktigt tuffa tag, särskilt om man använder specialnål för vissa material. Ute på landet (utan el) har jag en handvevad Singer med halvmodernt spolsystem. Den syr segel och lagar kapell utan problem, det är samma sorts symaskin som fanns för trampmaskiner. Kanske du kan hitta en sådan.
ja jag har specialnål, men problemet är, att maskinen gapar öveer för lite om du förstår… HUm… 3fas… inget jag har inne förutom på spisen. Så då var det kört…..
Man kan få tag på en bra begagnad industrimaskin på Blocket.
Kolla runt lit där
3-fas är inga problem om du har Ditt proppskåp inne.
Jag har 3-fas till min Pfaff industri-maskin, och jag har fått el draget till den från proppskåpet, maskinen har en egen propp.
Det är inte alla som kan få 3-fas hemma även om proppskåpet är inne, men om det redan finns sån el för spisen så går det nog.
En klassis fick tag på en begagnad industrimaskin, men i det huset där hon bodde gick det inte att installera 3-fas (Stockholms innerstad).
#5 Hur tjockt blir det som du ska sy? Hur mycket måste pressarfoten upp för att klara sömmen. Fällsömmar i kapell kan bli ganska tjocka och det finns gamla hushållsmaskiner som klarar sånt.
JA det allra bästa vore nog att hitta en utan ström till såna här aker. Då kan man vara så försiktig som behövs. För ibland så blir det ju över 1 cm man ska äöver. MEn det verkar som jag får ta och sy för hand i stället….
Jag behövde en starkare och tåligare symaskin eftersom jag ville kunna fålla eller bandkanta en trasmatta och jobba med lite grövre material. Jag sökte på nätet och hittade rekommendationer, bl a från människor som lagade segel och dylikt. Maskinen heter Janome och den uppfyller alla de krav jag ställde. Den är suverän på tjockare tyger, den lär skall kunna klara av 15 lager denim, och jag har haft mycket nytta av den. Dessutom är den precis lika bra på tunnare material - så det är en verkligt allsidig maskin.
Anki
tack ! nu fick jag ett namn ! Jättesnällt!
lite äldre singer maskiner kan klara de med, dock inte de "datoriserade" där man trycker på knappar för att ändra stygn skall vara de med "rattar och spakar" samma sak gäller husqvarna maskinerna, ju mindre dator desto mindre kinkiga…
JA det lutar nog åt en JAnome. Den som syftas på, är väl den som kallas JAnome easy jeans och kostar ca 5000…. det var ju fem års garanti på den… Så den ska jag spana in! Alternativt att kolla de äldre. Den jag har är ju inte datoriserad. Det är en AEG med rattar. Det var min Brother också. MEn de klarar inte av dessa tuffa grejer….
Easy Jeans heter den - glömde skriva det.
Lycka till
Anki
ja kollade. 5000 spänn….. Suck….
På många (gamla) symaskiner kan man ställa om så att undermatningen inte matar. Sen kan man ta bort pressarfoten och styra arbetet helt med händerna. Det gäller att sy långsamt så att nålen träffar på rätt ställe.
Susanne, det kan ja till och med göra på den jag har. attan, att just de där maskinerna är så dyra…..