Rita egna mönster (tips behövs och råd!)
Hej nu är det så jag har en väldigt udda stil. Så som ni kanske redan förstått är mönster helt enkelt nästan omöjligt att köpa eller så. Jo jag vet ett ställe men det står ju på japanska.. (jag kan inte läsa japanska tecken och känner ingen som kan heller) Därför fick jag idén att rita själv. Är det verkligen så svårt? Några tips och råd eller något ni själv har att säga om?
Tack så hemskt mycket för svar!
Du vill sy personliga kläder antar jag. Då är det bra att kunna mönsterkonstruktion. Det finns en bok som heter Mönsterkonstruktion för damkläder av Öberg/Ersman, Den är utsåld från förlaget men kommer ut i en ny upplaga snart. Den brukar vara kursbok på flera utbildningar.
Först ska man göra grundmönster som passar ens egen figur perfekt, då behövs någon som kan hjälpa till med avprovningen. Sedan kan man fixa med dessa grundmönster och göra helt egna modeller.
Vad det här du ville veta?
#1 - tack! :) Ja nu klarnade allt för mig! Får väl försöka hålla utkik efter den boken :)

Den är jättebra! Har själv gått kurser med en av författarna. Du kanske kan hitta den på Tradera.

Ett tips om du inte vill gå hela vägen och helt konstruera mönstren från början är att utgå från färdiga mönster och sedan ändra dem så man får dem som man vill ha dem. När man syr mer traditionella kläder så utgår man ofta från ett grundmönster som man vet är bra och gör ändringar på detta. Har du t ex ett bra mönster på en kort, snäv kjol så kan du variera det genom materialvalet, kombination av olika material, fickor, slitsar, spetsinfällningar…Har du ett färdigt plagg som är bra men kasserat så kan du sprätta upp det och använda det som mönster.
#4 - nja.. dom kläderna jag köper ligger inte under 400 kr. Så jag står över att sprätta dom. Det är svårt att få tag i ett mönstret efter som det är ju en japansk stil.

Har du en bild? Alltid lättare att ge råd om man har nåt att se på.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Kollade lite på din blogg för att se vad det är för kläder du gillar. Klänningarna från Anna House har ett liv med puffärm och en klockad kjol som bas och bl a bälten med rosetter som markerar midjan. En sådan klänning kan man konstruera genom att utgå från en blusmönster med puffärm och ett kjolmönster till en klockad kjol.
Söta marsvin förresten, gillar pe golden.
Det här med mönsterkonstruktion, det beror på vilka modellerna är om det är svårt eller inte. Det du vill göra kanske inte är så jätteenkelt att göra själv.
Håller med Parsley.. tror det är enklast att utgå från färdiga mönster och sedan göra om dem.
En utställd kjol kan lätt dekoreras med volanger. Långa tygremsor, som du rynkar ihop och syr på. En puffärmsblus med väst utanpå ger ungefärligen den stilen som bilderna visar på din blogg. Kanske inte exakt, men liknande. Västmönster finns oftast i många modeller.
Har du kollat i Biblioteken, de har tyska mönstertidningar där de ibland har "folkloretema" eller lite annorlunda kläder. Dessa tidningar får du låna och kopiera mönster ifrån.
Ibland finns faktiskt mönster att köpa, som är lite "folkloreinspirerade", endel av bilderna på din blogg liknar tysk folklore i modellerna, och tyger väljer man ju själv.
Har du kollat i syaffärerna, ifall det kanske ändå finns?
Lite sent kanske men 'ändå.
Mitt tips är följande:
Köp en rulle mjukt mönster papper typ detta http://www.stoffochstil.se/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=587&articleid=14622
ta ett plagg du redan har som passar bra. Lägg ut det på ett bord och försök lokalisera alla sömmar, lägg över mönsterpappret och rita av varje tyg bit genom att följa sömmarna med en blyertspenna. Fållar, kjol linningar etc brukar man få mäta fram och rita ner då de ofta är i dubbla tyger som skall vikas.
Klipp ut alla ritade delar, provsy i billigt tyg (tex kan man hitta bomulls lakan på rea eller billig bomull meter vara) glöm dock ej att lägga till söms och fåll mån när du klipper i tyget.
Funkar "provplagget" så voila har man ett mönster att utgå ifrån :-)