Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettvirkning
Läst 4168 ggr
RedPoison
0

Stickigt ullgarn?

Hejsan!

jag håller på att virka en sjal i present till en vän.

Köpte ett lovika garn i 100% ull, det kändes så mjukt och skönt i härvan men i den färdiga sjalen så känns det stickigt och obehagligt.

Går det att göra något åt?

parsley
0

Testa att tvätta den. En del säger att det hjälper. Har dock inte testat själv.

RedPoison
0

Hur tvättar jag den utan att den tovar sig? Förvånad

parsley
0

För hand, försiktigt. Det är värme och friktion som gör att ull filtar eller tovar sig. Tar du en kall blöt ullbit i handen så händer ingenting speciellt. Väter du den däremot med varmt såpvatten och börjar gnugga så tovar den ihop sig, likadant om du kör den i tvättmaskinen och sedan i torktumlaren.

Jag tror att du kan använda vanligt tvättmedel utan problem. Själv brukar jag alltid använda flytande tvättmedel till handtvätt, men det är bara en vanesak och något jag fått för mig.

RedPoison
0

haha ok då ska jag fixa flytande tvättmedel och tvätta i kallt vatten,

Hoppas det blir bättre, vore ju tråkigt om hon inte använde den, jag tror den kommer bli fin fast det är första gången jag prövar att virka en sjal :)

Lill-Kisse
0

Naturligtvis ska man tvätta sitt handarbete när det är färdigt. Normalt rekommenderar jag inte sköljmedel, men i det här fallet gäller det en sjal som inte ska ligga direkt mot huden. Då skulle jag faktiskt ta till det trixet för att dämpa den stickiga känslan i yllet.

Krama ur mycket försiktigt. När det gäller ylle, brukar jag rulla in det i frottéhanddukar för att få ut så mycket väta som möjligt på ett skonsamt sätt. Lägg sedan arbetet plant, klappa ut bubblor och sträck ut arbetet till rätt form.