Hjälp med "magisk halsduk"
Håller på att sticka en s.k "magisk halsduk".
Man stickar typ halva arbetet sen släpper man maskor så blir halsduken dubbelt så lång.
Problemet är att jag inte förstår slutet.
Enl beskrivning ska man sticka en rät, släppa en maska, sticka rät, släpp maska osv.
Gäller detta bara ett varv?
Avmaskar man som vanligt varv 2 eller?
Tacksam för snabb hjälp!
/Camilla

Detta gör du medan du avmaskar, brukar jag göra iallafall.
Jag stickar 2 maskor och maskar av en av dem, slänger en på andra stickan, stickar en maska till så jag har 2 maskor på stickan, maska av en av dem, släng en från andra stickan. osv. Svårt att förklara, men tänk på att maska av löst!
Sedan har du ett stort jobb med att repa upp maskorna hela vägen.
Nu blev jag ju nyfiken!
Vart hittar man det mönstret?? Är det nått speciellt garn som används?
Låter verkligen som ett roligt projekt!

Du behöver igentligen inget mönster, lägg upp udda antal maskor bara och sticka. När du gjort lite mer än hälften av den längd du vill ha på halsduken så maskar du av enlig ovan.

Är det vanlig rätstickning som gäller då? Nyfiken som jag är så lägger jag till denna med på att göra-listan 

Mysko teknik det där
. Då blir väl halsduken hälften så bred, sedan maskorna slppts? Bör man lägga upp och sticka halsduken dubbelt så bred som man vill ha den i slutligt skick?

Hälften så bred blir den inte, däremot betydligt längre än vad den var från början. Testa gärna tekniken på en liten provlapp, så ser du vad som händer. Jag har gjort en sådan halsduk i grovt garn, stickor 9, och gett bort.

Det skulle vara jättekul att få se en bild på en sådan halsduk.
Okej! Jag måste nog dumförklaras! Jag gjorde en provlapp och det blev ingenting! Finns det nån enkel beskrivning nånstans?

Om du gör en provlapp så lägg upp tex. 11 maskor och sticka några varv. När du maskar av så stickar du 2 m som vanligt och lyfter och slänger den första. släng nästa maska som du normalt skulle sticka. Sticka en maska till så du har 2 m på högerstickan och lyft och sländ den första. Släng nästa m på den vänstra stickan som du annars skulle stickat. osv.

http://web.comhem.se/~u58707754/arbetsbeskrivningar/stickad_halsduk/stickad_halsduk.html
Hittade den på nätet.
Maska av så här:
Sticka en maska, dvs den första maskan på varvet.
Släpp maska nummer två. Dra den av stickan och "tappa" den gärna några varv neråt.
Sticka maska nummer tre på varvet. Nu har du två maskor på höger sticka. Maska av dem. Det finns nu en maska kvar på höger sticka.
Släpp maska nummer fyra, på samma sätt som maska nummer två.
osv
När arbetet är avmaskat, dra ner de släppta maskorna genom hela arbetet. Peta och dra lite grand så de "går" ner genom arbetet.

Aha! Nu trillade polletten ner hos mig 
Jepp Äntligen!
Nu ska jag bara köpa nått mysigt garn också! Fast jag får nog vänta lite, jag har startat lite för mycke på en gång här nu!
Krokning, broderi, och en stickning! Plus att det börjat ramla in beställningar på tennarmbanden PUH! men kul har jag!
Det här låter som ett perfekt mönster till svärfars djurgårdar halsduk jag lovat att göra. Blir nog lika skön att ha inomhus vid hockeyrinken som utomhus när det ä fotboll.. =))

Ja, avmaskningen är svår! Man måste maska av VÄLDIGT löst!