Mormorsrutor, barnfilt
Sitter hemma och virkar en barnfilt av mormorsrutor.
Är helt överlycklig, då det är första gången jag lyckas tyda ett mönster.

Men nu är frågan, hur fäster ni lapparna med varanadra på snyggaste sättet?
Och hur stor brukar en filt vara som ska ligga på en barnsäng?
/Marina
Lättaste är att virka ihop dem allt efter man blir färdig med en ruta.
Storleken har jag ingen aning om. Kanske någon annan vet.

Det beror väl på om den skall vara i säng eller i vagn?

Jag virkar oxå mormors-rutor. Enfärgade och i tunt garn, måste göra slut på alla garn-rester jag har.
Får se hur många rutor jag får ihop. Det kanske blir en pläd eller nåt.
Det är väl bara att mäta sig fram, hur många rutor som behövs, beroende hur stora rutorna blir.

Jag har brukat sy ihop dem med samma garn som jag virkat det sista varvet.
Åh, mormorsrutor.. det var länge sen jag gjorde.. Ska nog göra en pläd av massa restgarner jag har.. *ler*
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Hittade en bok om virkning och där stod det 47x95 cm = 5x10 stjärnor. Om det kan hjälpa för storleken. Hur går det ?

Vad ska man ha som signatur tro?
Puttar upp det här inlägget. Jag har virkat en hel korg full med momorsrutor och ska nu sätta ihop dem men vill att det ska göra på ett speciellt sätt. Min mormor virkade en "mormorsfilt" till mig och hon hade virkat ihop den jättesnyggt, det var som en bred "fil" mellan rutorna på längden. Tyvärr har filten tagit slut så jag kan inte ta efter men hoppas någon har något bra förslag här.
I min syjunta brukade vi ge en sådan filt till den som fick sitt första barn. Filten kunde användas i babylift eller barnvagn och var jättefin. Alla bidrog med ett antal virkade eller stickade lappar. Sedan samlades vi en kväll och virkade fasta maskor runt lapparna med svart garn så att vi fick kvadrater som var 15*15 cm. De syddes ihop med samma svarta garn, jag tror att vi använde 6*8 rutor.
Till sist fick någon virka en bård runt om. Jag fick tvillingar så det orsakade extra mycket jobb.
Vad gulligt gjort :)
Javisst var det en fin present! Det blev mycket personliga lappar som sade mycket om den som gjort dem. Det var ett pyssel att placera ut lapparna så att de skulle göra sig så bra som möjligt till omgivande lappar. Varje filt blev ett konstverk och man var stolt över att äga en.
Så fint gjort av er i syjuntan! Och så personligt! Men min mormor hade virkat ihop rutorna på ett finurligt sätt, så synd att jag inte sparat filten trots att den inte höll ihop längre. Får nog leta i gamla virkböcker så hittar jag kanske nåt bra sätt att virka ihop rutorna.

Min pläd i "farmors-rutor".
Minns att min farmor hade en liknande i sin gungstol, och när jag började virka kändes det som om jag "hittade hem".
Virkat med 8 färger + svart och ingen ruta är likadan. Räknade ut hur många det skulle bli och om det räckte till en pläd. Tror det blev 336 rutor.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
Tjusigt! :)

#12 verkligen fint! Jag har sett bilder nu på filtar med vitt där du har svart. Det var fint det med, men det känns mer original med svart.
Sajtvärd för mitt eget liv

#14 Eftersom min farmor dog redan 1956 är svart nog mer "orginal", i alla fall för mej.
Glömde skriva att pläden är hopsydd.

http://www.flickr.com/photos/missapril1956/370430421/in/set-72157600051323797/
Här är ett annat sätt att göra med mormorsrutor och flerfärgat garn

Vad fin den är Pialinn 

Jag har inte gjort den. Kommer från länken jag la in.
Men tycker den är häftig

Aha då förstår jag. Jag har testat förut med flamfärgat garn men inte fått ett bra resultat. Nu förstår jag varför. Man måste ha lite enfärgat garn emellanåt, annars blir det för stirrigt.