Nystmaskin och garnvinda.
Har en hel del garn som inte är nystat och har nu funderat på om det är värt att satsa på att köpa garnvinda och nystmaskin. "Gubben" börjar tröttna på att sitta med armarna i vädret. ;) Nystmaskin och garnvinda, jag hittade ett paket här. Är det någon som nystat garn med hjälp a dessa maskiner. Är det lätt?
Grunnebo brukar ha bra grejjer. Men jag har inte testat just deras garnvinda och nystmaskin.
Mina ser likadana ut och funkar alldeles utmärkt!
Jag har en gammal trävinda som jag fick av svärmor och så har jag en nystmaskin liknande den från Grunnebo.Klart nöjd med dessa. Går fort att nysta ett nystan! Vill inte vara utan dessa!

Jag har också båda dessa och är helt nöjd, men jag tyckte att priset var högt. Finns det inte att få tag i billigare?
Jag har två gamla trävindor och de är bra att använda, men favoriten är ändå en antik garnvinda som har två ekorrhjul på höjden.
Nystmaskinen som jag använder mest är likadan som på bilden, jag köpte den med rabatt på en vävmässa. När jag lyfter bort det färdiga nystanet pressar jag in en tom toapappersrulle i mitten. Då håller nystanet formen och kollapsar aldrig.
Det händer att jag nystar för hand någon enstaka gång, men aldrig några mängder. I min barndom minns jag att någon höll härvan medan den andra nystade, men det var ju ganska opraktiskt.

Jag älskar min nystvinda, men jag älskar min gubbe ännu mer…han är så söt när han sitter med händerna i vädret! Nystvindan är toppen, när gubben inte är hemma, eller upptagen med annat!

Nej då! Du är inte ensam! Jag gör på precis samma sätt. Fast de tittade på mig som om jag var ett ufo i skolan när jag nystade så

Ja, alla sätt är bra, utom de dåliga!
Fast var du i skolan kunde du kanske hitta någon som hjälpte dej!?
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
Nja… Vi hade tovning på schemat just då och jag föredrar att hålla koll på min härva själv
Testade dock vindan och nystmaskinen sen och det finns ju en poäng med dessa tingestar.

Kanonkulan!
Håller fullständigt med dej, men när man reser i en liten husbil gäller det att inte ha för mycket med sej. Då får man göra det bästa av situationen. Är hund&husvakt i Tyskland, därför är kortet tagits i ett rum. Drar mot Portugal på lördag.
Skulle heller inte kunna vara utan min nystvinda…den är perfekt…
#10 Kul att se dej här Pialinn…

Tack Sisa! Skoj att se att du hittat hit.
Jag är utbildad hemslöjdskonsulent så denna sida passar mej utmärkt. Försöker ge goda råd när jag kan.
Så bra, då vet vi vart vi kan vända oss, då det dyker upp bekymmer…

Finns flera här som kan mer än mej. Men man gör så gott man kan!