Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettnålbindning
Läst 6285 ggr
IdaT
0

Bleka bomull?

Har hittat bomullstyg på metervara, som inte är blekt. En del av tyget skulle jag vilja ha vitt (jag ska alltså köpa flera meter, men ska inte ha alla meter vita), vilket är det bästa sättet att bleka det själv hemma? Finns det risk att det blir ojämn färg?
I skötselråden nämns det att tyget ej bör klorblekas.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

parsley
0

Ska du ha det randigt eller Skarva ihop olika bitar av vitt och oblekt? Ska du Skarva så är det förmodlingen lättast att skaffa ett vitt bomullstyg och använda till de partier som du vill ha vita.

Anledningen till att det står att tyget inte ska klorblekas i skötselråden är att det då förlorar sin oblekta nyans.

IdaT
0

#1 Nej, jag ska använda en del av tyget till en sak, och en annan del av tyget till en helt annan sak. Så det skadar inte själva tyget att klorbleka det? Finns det andra alternativ?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

Lill-Kisse
0

#2 Tvätta och hänga ut i solen, som bleker bra. Tyvärr är det ingen solig årstid, men det kanske kommer någon solig dag.

Klor verkar skada tyget. Jag vet inte hur, men tycker att det blir lite skört av klor.

Pialinn
0

Finns inte Remol kvar som man använde "förr i tiden" när man ville ha vit tvätt?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Lill-Kisse
0

Ja, Remol finns. Det finns också s k bleksalt, men vad dessa produkter består av vet jag inte. Tyget blir inte skört som av klor, så det kan vara värt ett försök.

IdaT
0

#4-5 Tack så mycket, det ska kollas upp! Glad