Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikett: virkning
Läst 5817 ggr
[Vargen-J]
0

Problem med mönster till springpojksmössa *hjälp*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle behöva hjälp med tolkning av mönstret till en springpojksmössa jag håller på med nu.

I mönstret står det så här (ett engelskt mönster):
Beg ch 1
R1: (right side) work 6 sc in 2nd from hook; join with slst in first sc, turn
R2: (wrong side) Ch 1, 2sc in each sc around; joing with slst in first sc, turn
R3: Ch 1, *sc in sc, 2sc in next* rep from * around; join with slst in first sc, turn

Så långt fattar jag men nu kommer det jag inte fattar:
R4-15: Work rounds as established, inc 6sc each round - 90 sc at end.

Problemet där är att jag fattari nte hur det ska göras. Ska det sitta ihop med det jag har gjort så här långt eller ska det göras på en sträng för sej och sen fästas ihop med resten? Denna fråga kan förresten gälla dom tre första raderna också Skäms Ska det bli en hel cirkel eller ska alt göras på en egen sträng och sen fästas med resten?

Bilden ska föreställa nåt sånt jag pratar om. Bild 1: sträng för sej och sen Fästa vid resten. Bild 2: ihop med det som redan gjorts.

Skulle bli väldigt tacksam om nån kunde tala om för mej hur det ska göras! SkämsGladKyss

Pialinn
0

Om jag läser mönstret rätt står det:

Varv 4-15. Arbeta som tidigare. Öka 6 maskor på varje varv och då ska det vara 90 maskor på arbetet.

Eftersom det står rätsida och avigsida förstår jag inte riktigt.

Kan inte heller rita men en mössa ser ju ut ungefär som en tub.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[Vargen-J]
0

Jo, så mycket har jag också fattat. Problemet är ju hur jag ska arbeta med det. Ska jag göra dom 6 sc separat eller ska jag virka dom på det som jag redan har gjort?

Pialinn
0

Du ska dela upp dom på hela varvet. Antinget märker du ut var du har varje 1/6 med tråd, vilket jag tycker är lättast eller med andra markörer. För de 3 första varven har du väl virkat som en "platta"?

Skriv gärna fr. varv 16 oxå så kan jag fundera på det en stund

[Vargen-J]
0

Tänker var liiiite lat (Oskyldig) och skicka länken istället till pdfn jag hittade mönstret på. Fast jag vet inte om den funkar så jag skickar med länken till sidan där den laddades ner från också.

Mönstret (eng)

Nedladdningssidan (logga in!)

[Vargen-J]
0

Så jag ska inte göra varv 1 då eller?

Pialinn
0

Jag tittade bara på bilden!

Jag skulle gör en magisk ring. Kolla Amigurumi! Och i den virka 6 fm.

Varv 2. 2 fm i varje maska=12fm

Varv 3. *1 fm 2 fm i nästa* Upprepa*-* varvet ut=18fm

Glöm inte märka ut var varvet börjar.

Varv4. *2fm 2 fm i nästa* =24fm

Fortsätt så hela tiden och öka 1fm mellan varje ökning.

Markera nu var du ökar så du ökar på samma ställe hela tiden så du får den kantiga formen!

Vad använder du för garn och virknål?

[Vargen-J]
0

tycker att en magisk ring tar för mycket garn. Gör hellre två luftmaskor som i beskrivningen och gör 6 sc i i andra maskan.

Så jag ska fortsätta från varv 2 då eller?

I beskrivningen ska man ha 5.5 men har bara 5.0 så den fick det bli. Garnet är Big Verona (den med gröna skiftningar) från Järbo.

Pialinn
0

Ja, du börjar med 2 fm i vaje fm =12 fm.

OK, då har du ett tjockt garn. Var lite rädd att du skulle ha ett tunt garn, för modellen är ju virkad med fusk-läderband.

På mönstret står att "cirkeln" ska vara 23cm i diameter. Om virkningen inte mäter det efter varv 15 får vi göra lite ändringar. 

Jag kollar flera ggr om dan om du behöver mer hjälp. Hoppas du klarar av det hela nu så här långt.

[Vargen-J]
0

Nu har jag blivit förvirrad igen Skäms
Ska jag under varv 2 utöka det med 6sc utöver dom sc jag gjort eller ska jag vänta till varv 3?

Pialinn
0

Varv 1 är de maskor du virkar i 2;a maskan från virknålen=6fm

Varv 2 ska ha 12 maskor när du gjorT det varvet. Där virkar du 2fm i varje maska.

Kom ihåg att du virkar en spiral, men måste ändå veta var varvet börjar.

Varv 3  Du måste där virka 1 fm utan ökning och i nästa maska 2 fm i samma fm.Sedan 1 fm och 2 fm i samma maska. Då ska det finnas 18 fm.

Varv 4. nu måste du verkligen veta var du ökat på varvet innan. Det är här jag sätter fast trådar så jag ser var jag ökat. Här virkar du 2 fm och 2 i samma fm.

Varje varv ska ökas med 6 maskor och göras på samma ställe du ökat på, på föregående varv, annars blir inte mössan 6-kantig

[Vargen-J]
0

Jag fattar fortfarande inte vart jag ska "sätta in" de övriga 6sc Skäms
Ska jag göra det på bara varv 4 eller på alla?
Känner mej rätt korkar just nu Skäms

Pialinn
0

KAN du virka?

När man börjar virka en "rundel" börjar man med 6 maskor. På varv 2 virkar man 2 maskor i alla de 6 man har från början.

[Vargen-J]
0

Ja, jag kan virka. Jag är bara lite trög när det gäller nya mönster Skäms
Det är bara det att jag inte fattar var jag ska sätta in dom 6sc. på alla varven (alltså 2, 3 och 4) eller bara på varv 4 när jag gjort dom andra?

Pialinn
0

Här har jag virkat 6 fm.

Detta varv 1.( fm heter på engelska sc och ch betyder lm.)

Pialinn
0

Detta är varv 2. Jag har virkat 2 fm i varje fm med början i den 1:a fm.

Missade att virka 2 i den sista så det blev bara 11. Ursäkta!

Pialinn
0

Glöm inte att markera var varvet börjar.Jag drar upp den hängande tråden innan jag börjar virka varvet, Se nästa bild.

I maska 1 virkar du 1fm. I maska 2 virkar du 2 fm. Då har du ökat 1 gång. I maska 3 1fm, i maska 4 2 fm o.s.v.

Du virkar 2 maskor i alla maskor med jämt nummer.

Detta är varv 3.

[Vargen-J]
0

Förlåt men jag fattar fortfarand inte. Dom 6FM som ska inkluderas ska dom endast göras på varv fyra eller? Jag fattar varv 1-3 så det behöver ingen vidare förklaring.

Pialinn
0

Titta på bilderna och se om vi gjort likadant! Har vi gjort det ska du inte ha några problem att fortsätta på egen hand.

Pialinn
0

I det röda U-et finns markeringstråden för var varvet börjar.

På  varv 4 virkar man 2 fm utan ökning. Sedan 1ökning i 3:dje maskan. Sedan 2 fm utan ökning och sedan 1 ökning i 6:e maskan. O.s.v

På varv 5 virkar man 3 fm utan ökning, 1 ökning i 4:de maskan. Sedan 3 fm utan ökning och 1 ökning i 8:e maskan.

Pialinn
0

I inlägg #1 skrev jag att du på varv 4-15 ska öka 6 maskor jämt fördelade på varje varv.

Är det det du inte förstår?

Pialinn
0

Så här blir det om man ökar 6 fm på varje varv om man lägger ökningarna på samma ställe.

Jag har här virkat 8 varv.

Pialinn
0

Här har jag oxå virkat 8 varv, men gjort ökningarna på olika ställen på varvet. Jag har bara ökat 6 mskor på varje varv precis som på bilden i inlägg #21