Tova/valka plagg?
Har ett par vantar som jag nålbundit och de är för stora och försöker nu tova/valka ner det i storlek. Har inget valkbräde utan valkar mot vartannat…
när jag sedan är nöjd med hur tätt valkat det är vad gör jag sen? sköljer jag ur grönsåpan eller ska den vara kvar?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Du sköljer ordentligt, kramar ur vattnet så mycket som möjligt och låter dem torka.
#1 okie tack! 
Har aldrig valkat på det här viset innan, eller alls överhuvudtaget. Första valkingsförsöket.
Jag gjorde en del sånt tidigare, nu försöker jag krympa/slutbehandla i tvättmaskinen. Det blir inte så kompakt så det lämpar sig för olika saker.
Hoppas att det blir lyckat!

Om ni önskar köpa valkbrädor så kan jag leverera efter önskat mått, man kan även få sitt namn inbränt mot ett litet tillägg.info och beställning tas emot via mail inger.bergman56@gmail.com
MVH/Hobbylotta
#4 prislapp?

Valbräde med handtag, lätt att ta med tex till kurser samt för att använda hemma, denna storlek lämpar sig bäst till mindre alster.
mått.ca 370mm x140mm. valkytan är ca 270mmx140mm.
Pris 350+ frakt. 25 kr tillkommer för inbränt namn.
Vill man ha en större storlek så går även det att fixa.

Grönsåpan neutraliseras genom att lägga i ullplaggen i blöt i sista omgång sköljvatten tillsatt ett litet skvätt ättiksprit i 10-15 minutter.
:-) Inge
#8 tack Inge!
För även jag sköljde o sköljde så vart känslan av att det fortfaradne var såpe-flottigt kvar. Ska blöta upp dem igen och lägga dem i litet ättika om jag inte slänger in eländet i tvättmaskinen på 40 grader.

#11 vad fint!
MVH Isnornin
Du kan köpa en gammal tvättbräda för någon 50:-lapp på någon loppis. Den fungerar alldeles utmärkt som valkbräde.
Det var nog det som användes förr i tiden.
Hälsningar