mönster med två garn
Nu är det dags för en pippiströja, och/eller vantar med en snöflinga på,
men HUR, HUR gör man när man har två garn i olika färger? låter man bara det garnet man inte använder för tillfället ligga bakom? och om det blir för långt mellanrum klipper man av och fäster? hoppas någon kan hjälpa en vilsen liten Li =)
Jag brukar snurra garnerna om varann på baksidan.
Och se till att inte spänna nån hårt så det blir bubbligt.
Lycka till!
Pippi tröjjor är fina!
#1 Tack! men sitter du då och snurrar två härvor/nystan om varann?
verkar ju jobbigt, men fortfarande, om man har för långt imellan användningen klipper man av o fäster som vanilgt?

Man klipper aldrig av garnet i ett stickat plagg.
Om du menar att det är för långt mellan maskorna låter man den andra tråden "fästa" mellan maskorna. Om du stickar vitt varv sticka 5 m och lägg den färgade tråden innanför den vita. Stick nästa maska precis som vanligt. Då ligger den färgade tråden "mellan maskorna" utan att synas på rätsidan. Sedan gör du så, när du tycker att den lösa tråden bildar en för lång båge.
När man stickar med flera färger brukar man oftas sticka runt.Fast det går att sticka fram och tillbaka men är svårare.
Är det i sidorna kan man Fästa det lösa garnet när man syr ihop plagget. Man låter det då följa med hela tiden i sidorna och snurrar ibland de 2 trådarna så det ej blir för långa hopp.
Men som sagt: Klipp aldrig av några trådar i ett stickat plagg.
Är det ett glansigt garn kan garnet "krypa ur" plagget, och då börjar maskorna löpa, precis som på nylonstrumpor.
Fråga gärna flera ggr om du inte förstår. Det finns ALDRIG några dumma frågor!
Om det är i sidorna
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Stickar man med flera färger på samma varv så finns det två olika tekniker. De brukar kallas intarsia resp fair isle.
När man stickar intarsia så har man ett nystan för varje färg och snor garnerna eller lägger dem i kors vid färgbyte. Stickar man intarsia så kan man inte sticka rundstickning utan måste sticka fram och tillbaka. Kaffe Fassett använder sig ofta av sk intarsiastickning
Fair Isle är den minsta och mest avsides belägna av Shetlandsöarna. Ön har fått ge namn åt den typ av traditionell stickning som innebär att man stickar rundstickning med någon form av mönster, t ex luser (små norska prickar) eller stjärnor. Stickar man Fair-Isle så låter man garnet som inte stickas följa med på baksidan och byter färg enligt mönstret man stickar efter.
En Pippi-tröja kan stickas i rundstickning eller fram och tillbaka. Stickar man fram och tillbaka så skulle åtminstone jag korsa trådarna vid färgbyte.
TACK!
Ska nog försöka våga ge mig på en liten pippitröja.. Hoppas det finns några stickkvällar på någon stickaffär eller medborgarskolan i närheten som kan hjälpa mig i höst under de mest kritiska tillfällena =) Takc igen!

#2 Om du vänder garnet åt ömsom ena och ömsom andra hållet så blir det inte (lika) trassligt med nystanen. Jag menar, när du har långa mellanrum mellan färgerna och ska snurra in trådar som följer med på baksidan.
#4 intarsia, jag har inte fått det att bli bra. Ska man ha små nystan av varje färg dinglande? Och så stickar man hela fält av varje färg och dessa blandas inte med varandra? För mig blev det väldigt trassligt och jag gjorde massor med små minisnystan som ofta var lite för korta… Men det är nog som med alla tekniker att efte hand och med träning hittar min sin favoritteknik som passar till sina favoritfrodukter.

favoritprodukter ville jag skriva.