Tapestry crochet i Tingestarbloggen
Håller på med en mössa (?) i tapestry crochet. Kolla här!
Nån som vet vad mönstervirkning med färger heter på svenska?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Vad fina saker du gör!

Vilken läcker mössa!
Mönstervirkning med färger kallas flerfärgsvirkning på svenska, och är en gammal metod. Förr i tiden virkade man ofta pälsband, vantar och annat i flerfärgsvirkning. Det är jätteroligt att flerfärgsvirka, jag brukar virka vantar i flerfärgsvirkning.
Om du söker på nätet efter flerfärgsvirkning så hittar du ganska mycket.
#1–2 Tack! Jag ska lägga ut en bild på den färdiga mössan.
#3 Ja, flerfärgsvirkning, förstås! Tack! Det är ett riktigt vackert ord dessutom. Kan du inte lägga ut nån bild på en vante?
#5 De var verkligen fina!!! Nu blir jag vantsugen. Vad har du för virkbeskrivning för vantar?
Virkar du bara i ena maskbågen?

#5 Vilka fina vantar!
Jag har inget mönster utan mäter runt handens bredaste ställe, oftast knogarna, för att få ungefär rätt storlek. Om vanten skulle bli för stor kan man alltid tova ihop den litegrann om man använder yllegarn.
Jag provar mig fram med ökningar och minskningar allt eftersom, och ibland får man riva upp en bit och börja om igen. Det är bättre att riva upp och börja om i stället för att få en vante som man inte är nöjd med. Man kan ha papper och penna bredvid sig när man virkar och skriva upp hur man gör, så den andra vanten blir lika.
Jag virkar för det mesta i bakre maskbågen, men man kan variera och blanda med att virka i båda maskbågarna, det kan bli ett fint effektmönster.
Det är fullt upp just nu, men jag skall söka fram några bilder på andra vantar senare.
#8 Det låter lite som jag gjorde. Jag kunde nämligen inte vänta på svaret utan tog genast ett nystan med Raggi och satte igång. Det blev inte någon flerfärgsvirkning den här gången eftersom det var en test, men jag virkade i bakre maskbågen med varmrött garn och skrev ner hur jag gjorde precis som du föreslår här.
Jag kommer absolut att göra fler. Raggi är ett mysigt garn att virka i och nästa gång blir det absolut något mönster.
Det skulle vara jättekul att se fler flerfärgsvirkade vantar.

Fint!
Här finns en flerfärgsvirkad påse med en ros på som jag testade idag. Tänkte det kunde vara kul att ha en bild på den här i tråden om flerfärgsvirkning.

Flerfärgsvirkning är det som jag gillar mest. Jag gjorde denna "bonad" för några år sen. Har inga bilder på något annat. Denna har jag nog visat förr. Mönstret är mitt eget. Virkat i svart och guldfärgat garn.
Sajtvärd för mitt eget liv
#12 Väldigt fin! Särskilt med hjärtana som möts i mitten! Hur stor är den ungefär?

#13 tack. Den är 20x60 cm.
En sak jag funderade över var att på en sida hittar jag info om flerfärgsvirkning, och där stod att man virkar i fasta maskor och alltid runt. Det gör inte jag, jag använder för det mesta stolpar och virkar ju naturligtvis fram och tillbaks, hur skulle man annars kunna göra en bonad eller löpare? 
Jag ritar upp ett mönster på rutat papper helt enkelt, och virkar sedan 2 st för ett x eller 2 st för ett hål rakt av. Det blir bra, bara man byter färg mitt i en stolpe, inte efter att man virkat den klart, för då får i varjefall jag ett mönster som lutar.
#14 Jag tror de tänker på fasta maskor. Om man virkar runt med omtag i båda maskbågarna, eller ett varv framlänges och ett baklänges (med nedtag bakifrån i båda maskbågarna) så får man inte den där randiga effekten som man ofta får med fasta maskor när man virkar fram och tillbaka. Lurigt att förklara…
Hur det blir med stolpar vet jag inte, men det ser ju fint ut på din bonad. Har aldrig testat att mönstervirka med stolpar.

hihi jo det är klart att de menar fasta maskor. Det jag funderade över om jag ska förklara mig lite bättre, är att det står inget om att man kan virka med stolpar alls. Konstigt.
(förstår din beskrivning)
promenix, jag gillar verkligen att du visar på nya sätt att göra bildvirkning (= flerfärgsvirkning)!

#17 Tusen tack för den kommentaren.
men det har nog virkats löpare i stolpar som skulle likna vävda löpare sen "urminnes tider"
Sen så ritar jag bara egna mönster och virkar upp, lätt som en plätt.
Åh, så fina vantar! Kanske man borde…sedan ngn ggn! 
De är jättesnygga! Jag har nu virkat två par enfärgade, och vågar mig kanske på lite mönster nu. Har gjort en tvättlapp (kolla här) med ros, och det kanske skulle fungera på ett par vantar.