Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettvirkning
Läst 5515 ggr
Pialinn
1

Vante virkad med smygmaskor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade denna vante i källaren. Minns att jag lärde mej virka mössor och vantar med smygmaskor. Men tyvärr blev det bara denna vante.

Ett mjukt garn och en stor virknål. Sedan virkade man med ljust garn i ljus maska och mörkt garn i mörk maska.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

parsley
0

En mycket vacker vante.

Kerstin Jönsson har skrivit en bok om Smygmaskvirkning. Googla på titeln om du är intresserad av boken, för det säljs på lite speciella ställen. Kan även finnas på biblioteket och på t ex Tradera.

Jag tror att det står lite om smygmaskvirkade vantar i boken "Stickat från Norrbotten" också, men är inte riktigt säker.

I boken "Tid att virka" finns en beskrivning på en enfärgad vit smygmaskvirkad vante från Västergötland.

Tekniken att smygmaskvirka verkar ha funnits lokalt på vissa ställen i Sverige, bl a i Sjuhäradsbygden i Västergötland. Kerstin Jönsson kommer därifrån.  När ICA-kurrien utlyste sin tävling om landskapsvantar, ca 1980, så blev Västergötlands vinnande bidrag en smygmaskvirkad vante.

Virkar man med smygmaskor så blir arbetet hårt och tätt och drar lätt ihop sig, så en grov virknål underlättar. Det finns även speciella platta smygmaskkrokar.

[SusanneKs]
0

Ja det tycks vara väldugt inne med smygmaskvirkning nu.

promenixan
0

En väldigt fin vante. Jag hade gärna gjort mig ett par vantar till vintern. Jag får nog ta mig en sväng till Biblioteket och leta upp den där boken.

Sajtvärd för mitt eget liv

koko
0

Är det här samma som nålbindning? Nej, förstås inte. Men använder man en platt krok? Liknar nålbindning.

Och smygmaskor gör man ju i "vanlig" virkning, men det ser inte ut så här.. Virrigt. Kan nån förklara?

parsley
0

Jag tror att maskornas utseende beror på att man virkar runt. Virkar man t ex en grytlapp så har den en fram och en baksida eftersom man vänder vid varje varvs slut. En vante virkas runt, alla varv virkas från rätsidan. Maskornas får olika utseende beroende på om man gör nedtaget genom främre eller bakre maskbågen.

koko
0

Aha. Då har jag ju gjort täta mössor i smygmaskvirkning! Måste läsa lite mer om detta. Kul.