Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 6162 ggr
Pialinn
0

tvåänd-stickat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En tvåänd-stickad mössa

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och ett par vantar.

Vet att båda mönstren är tagna ur en bok, men jag vet inte vilken. Troligtvis har jag lånat den på bibblan och sedan kopierat mönstren, för dessa har jag i min pärm.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

parsley
0

I Anita Gunnars bok "Vantar, mössor, sockor och sjalar" finns en del om tvåändsstickning. Det finns också en del äldre böcker (ca 1970-tal) som kan finnas på biblioteket och som handlar om tväändsstickning.

Kerstin Jönsson har skrivit en bok om Tvåändsstickning (googla på boken titel för köpställen), men hon använder en lite annorlunda teknik, eftersom hennes arbeten ofta är tvåfärgade och stickade av vanligt två-trådigt ullgarn, istället för Z-spunnet ullgarn som man egentligen ska använda om man är riktigt noga. Vanligt garn är S-tvinnat.

Din mössa och dina vantar är alldeles, alldeles underbara. Blir alldeles lycklig av att bara se vantarna.

[SusanneKs]
0

Vanligt ullgarn är Z-spunnet och S-tvinnat. Det som anses vara bäst till tvåändstickning är gjort tvärtom: S-spunnet och Z-tvinnat. Det finns hos Wåhlstedts om man inte vill spinna själv.

En mycket skicklig tvåändstickerska struntade i reglerna och använde garn från Järbo. HHon gjorde jättefina arbeten.