Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikett: tovning
Läst 4032 ggr
LenaE
0

Hur tycker ni ullen från cchobby är?

Hej

jag undrara om det är någon som provat nåltovning med ullen från creativ company den här

http://www.cchobby.se/pages/product.asp?itemGuid=326077

och den här

http://www.cchobby.se/pages/product.asp?itemGuid=326141

hur tycker ni den är? är ny på det här och vill köpa bra matrial från början

koko
0

Den ser ok ut för tovning? När man tovar behöver man egentligen inte alls lika fin ull som när man tex. spinner, så den funkar nog, det finns ju många färger att välja mellan.

Jag har köpt en vanlig, enkel tovningsnål i garnbutiken, är det en sån du tänker använda? Vad är det du tänker att du ska göra för saker?

LenaE
0

Tack för ditt svar

Vad har man för krav på ull till att spinna av? har kollat lite på spinning och tycker det verkar intresant

Jag har köpt  nålfiltnings nybörjar ullsats  från slöjddetaljer och kardad ull på tradera  och har gjort en hund och någon blomma

och tänke,r fortsätta att göra djur men jag tycker inte att jag är så nöjd med ullen men jag har ju ingen erfaredhet av ull sedan tidigare så jag vet ju inte vad man kan förvänta sej så därför så tänkte jag att jag skulle höra lite här med er som är lite mer erfaren

Har du (även andras tipps är välkommna) något  tipps på online shop  att köpa bättre Ull/Fibrer från som funkar men nåltovning men även spinning?

[SusanneKs]
0

Man kan väl nålfilta de flesta fibrerna? Man åstadkommer ju en trasselhärva med nålen. Om man ska våttova så är en del ullsorter lättare att hantera än andra. Gotlandsull och merino och finull ger bra resultat.

Kolla mera nere till vänster på 08. Tovning

Där finns en del skrivet som du nog har nytta av

koko
0

Om man ska spinna bör fibrerna ha en viss längd, minimum 3 cm skulle jag tro, det behövs inte vid tovning. Sen vill man gärna ha en viss glans och annat, men det beror på vilken ullsort det är och vad man ska ha det till.

man blir lätt ullgalen när man börjar forska i det… Så, god ullnjutning till dej!

Under Spinning finns tips på ställen man kan köpa ull på!

koko
0

Förlåt, det finns en tråd om det under Tovning!

LenaE
0

Tack för alla svar Glad

jag har kollat runt lite här på forumet och hittat lite länkar till dom som säljer ull och tror att jag bestämt mej för vart jag ska handla

men jag vill fortfarande gärna ha lite åsikter om ullen som dom har på cchobby om det är någon som köpt därifrån och vad ni har för erfarenhet av den

[SusanneKs]
0

Rent generellt vill jag veta vad jag köper.

Den ena länken du har beskriver en massa färgar, men säger ingenting om vad det är för slags ull eller om den kan användas till att spinna eller annat. Den ullen köper jag inte.

Den andra talar om att det är merino. Då finns det en massa information man kan ta reda på. Sedan beror det på vad man tycker om merino om det passar för vad man tänkt göra.

För nålfiltning går nog båda sorterna bra

koko
0

Ja, jag har ju fortfarande inte testat just från detta stället, men man kan ju utläsa nåt av hemsidan som att priset är högre för merinoullen och den kan man nog utgå från att den är finare, mycket mjukare och längre figrer.

Den andra ser ut precis som den jag en köpte från Stof och Stil och den var superduperkass på alla sätt o vis. Den jag köpte var från Nya Zeeland och måste vara det skamligaste detta ullproducerande land exporterat. Den var ful, stickig, glanslös, full av "bös" och hade extremt korta fibrer. bottenskrapets bottenskrap. Den såg ut precis som den på din länk, så den hade jag inte chansat på.

LenaE
0

Tack för ditt svar då blir det nog den dyrare jag sattsar på då så jag slipper dålig matrial för det är en stor besvikelse när man råkar på sånt