Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettvirkning
Läst 8814 ggr
promenixan
1

Virkade mattor

Förr var det ju på modet att virka mattor, är det någon här som gjort en? Jag blev så sugen på att göra en badrumsmatta, men funderar på material. Det finns väl inte att få tag i tillräckligt tjockt och mjukt garn så att man får till en skön matta, så det får kanske bli klippta trasor av frotté? Eller vad har ni för förslag?

Jag skulle bra gärna ha ett material som detta i inslaget, (har visat det innan i krokningstråden.) Men finns det att få tag i?

http://www.youtube.com/watch?v=fLR2sjq2wF8

Sajtvärd för mitt eget liv

Alex05
0

Oj, vad är det för material månntro? Såg ju jättemjukt o gosigt ut.

Själv stickar jag trasmattor av gamla lakan och har bla på badrumsgolvet. Tycker de är hjuka o sköna, men de där som du visade måste vara super!

Ska bli kul o se om du får nåt svar på vad det är, för jag är också nyfiken.

[SusanneKs]
0

Den gråhåriga damen i videon kommer från ett företag i Ohio(?) som säljer detta garn. Det innehåller mycket alpacka och är säkert otroligt mjukt. Något sådant lär du inte hitta i Sverige utan måste beställa från färetaget direkt. Möjligen kan du spinna själv, man kan köpa ospunnen alpacka här. Det är nog lämpligt att blanda med lite ull.

I handeln finns det ospunnen ull i långa strängar som man kan virka/sticka /spinna av. Några sådana nystan tillsammans kan ge ett tjockt garn, men det blir ju inte lika mjukt som alpacka.

isnornin
0

Tack för länken, alltid roligt att se något nytt!

MVH Isnornin

promenixan
1

Tack för tipset om att virka i gamla lakan, det var nog det bästa tipset för mig som definitivt inte kan spinna själv. Då kan man ju köpa lakan i fina färger på loppis och återanvända Skrattande Billigt och bra.

#3 varsågod :-)

isnornin
0

en annan matttrådvirka av trasor

MVH Isnornin

promenixan
0

Tack Isnornin, intressant tråd. Att använda t-shirtar och andra tröjor har jag redan funderat på. Det borde ju bli mjukt och skönt att gå på Glad

[SusanneKs]
0

Det finns/fanns ett löst spunnet bomullsgarn som kallades moppgarn. Det är bra som material i badrumsmattor.

Man kan göra trasmattor med gamla frottehanddukar som inslag, också det är bra i badrum. Har själv använt en dagligen i mer än 10 år. Vet inte hur det går att virka, men skräpar väl en del under arbetets gång. Jag tror att det ska gå och att resultatet blir toppen.

promenixan
0

#7 ja jag kan tänka mig att det skräpar en hel del att virka i frotté. Det blir nog väldigt bra om man kunde hitta fleece skulle jag tro. Men Fleecetröjor/jackor är kanske inte så lätt att hitta på loppis? jag får se vad det blir, just nu letar jag bland t-shirtar här hemma, men har inga i ljusa glada färger.

isnornin
0

#6 var så god:)

VET ni var man kan köpa sånna enorma virknålar?

MVH Isnornin

parsley
0

Kolla efter fleecefiltar istället för fleeceplagg. Fleecefiltar kan vara löjligt billiga på lågprisvaruhus.

När det gäller stora virknålar så skulle jag rekomendera dig att kolla på ebay. uk efter set med virknålar av bambu. Du får fler virknålar än du behöver för tillfället men vem vet när man behöver en virknål nästa gång.

promenixan
0

#10 jo det är klart, fleeceplädar kan man ju få billigt på tex IKEA, smart!

Stora virknålar och kroknålar med faktiskt, finns att ropa in på Tradera. Jag själv har köpt mig 12 st kroknålar för 200 kr. Billigt som bara den.

Virknålarna kostade 149 kr för 12 st, fast pris.

isnornin
0

#11 menar du typ dessa? Jag tyckte inte att de verkar vara så "tjocka/grova"…

MVH Isnornin

parsley
0

#11 Precis sådana menar jag. Det är möjligt att det finns virknålar som är grövre. En virk- eller kroknål som är 10 mm är ganska kraftig om man ska hålla i den, tycker jag.

promenixan
0

#12 Det är precis ett sådant paket som jag köpt. Den tjockaste är 10 mm som parsley säger. Det är kanske lite smått om man ska virka tjocka mattor, men så beror det ju på hur fast man virkar också.