Fuldesign och sånt
Kulturhuset i Nässjö visade under sommaren 2009 en utställning med konstnärsgruppen fuldesign.
Fuldesign är design för att som inte känner att de är perfekta och passar in i den påklistrade total-make-over-världen, skriver fuldesign själva in sin programförklaring.
Fuldesign har en egen hemsida för den som är speciellt road av deras budskap. http://www.fuldesign.se/

Fuldesign är kanske mest kända för sina broderier med budskap.
Den som inte är känslig för svordomar och andra fula ord kan läsa om ett speciellt "fulbroderi" i den här länken. OBS! Jag sätter ut ett rejält varningstecken, så skyll inte på mig om ni blir upprörda.
http://www.kafe-k.se/musik034.htm
Den som vill göra ett eget fulbroderi eller finbroderi på samma tema gör så här:
Välj ut ett lämpligt citat av någon favoritartist eller författare. Denne eller denna bör vara av typen som signerar skivor i samband med sina spelningar eller säljer signerade böcker i samband med författarkvällar.
Brodera citatet i valfri teknik.
Skaffa en bra penna.
Be artisten eller författaren skriva sin autograf på ditt broderi.
Dan Viktor är väll häftig…
Jag har bott granne med hans farbror i många år .
Och hans pappa bor inte långt härifrån. Tydligen har Dan flyttat hit ochså nu.
Tycker vi ska va stolta över honom, han är skoj!
Jag är väldigt kluven till Fuldesign. Några saker är roliga, men så har de en hel del som känns som om det är gjort bara för att…. för att….. nej, jag hittar ingen mening bakom, eller ens framför.
Men jag tycker det är en väldigt fin grej att de lagt upp några enklare broderimönster för gratis nedladdning -de har förstått att man tjänar på att ge bort. Såg en tjej som gjort en av deras korsstygnsmönster som pärlplatta.

#6 Jag gillar din analys; ingen mening bakom eller ens framför.
Kom helt plötsligt att tänka på hur slöjden i skolan förändrats. När jag var 12 år på 1970-talet så kunde jag sy ritat och räknat, sy lite enklare plagg med viss hjälp samt sticka och virka. Dels skulle man göra det i skolan och dels lärde man sig hemifrån. Idag verkar det som en 12-åring knappt kan sy tråckelstygn.
#5 Jag gillar din analys av Dan Viktor, han är häftig, han är skoj och vi ska vara stolta över honom.

Fuldesign……….tänk om man går in där o ser saker man gillar o tycker är fina, är man totalt hopplös då eller?
Självklart inte!
Det verkar som om de vill att man ska bli provocerad och också ha kul.

Tycker man att fuldesign är kul så tycker man. Möjligen är det en generationsfråga. Vi som är lite äldre har kanske blivit hårdare skolade i hur man ska handarbeta och hur ett välgjort handarbete ska se ut. Smaken är som bekant delad, en del tycker om virkade svanar, andra föredrar Marimekko. 
Vilka budskap man tar till sig och vad man väljer att brodera kan både vara en personlig fråga, en generationsfråga och något som påverkas av vilka värderingar som finns i samhället i övrigt. I början av 1900-talet så broderade man kanske "Gud skydde vårt hem" eller "Röd lyser stugan bak hängbjörkars slöja". På 1950-talet pryddes den broderade bonaden av en söt ung hemmafru och på 1970-talet skulle man värna miljön eller brodera "Kaffetåren den bästa är" i korsstygn på grovaida. Idag kanske en ung person väljer ett budskap från fuldesign att brodera, eller gör ett eget korsstygnsbroderi med en text man tycker om.

Jag är själv ingen fantast av dessa saker, tycker inte många saker är speciellt fina eller kul.
Men jag gillar att yngre ändå handarbetar. Det vore sorgligt om precis alla var utan kunskap om broderier, virkning och stickning tex. Så nog är det positivt, även om en tant som jag inte förstår sig på allt 
Sajtvärd för mitt eget liv

Jag var mer inne på att döpa nått till Fuldesign känns vanskligt. Människor har ju olika smak o att gå in på en sån mässa o kanske gilla det man ser, är ju lite konstigt. Typ jag gillar det Fula??? Vem är jag då??
Själv säger jag aldrig när nått är fult bland människor jag känner, om dom inte ber om min åsikt. Jag föredrar att titta på det som tilltalar mig o respekterar att vi har olika smak.
Så som sagt jag reagerade mest på namnet.
Visst är det ett konstigt namn för mig också, det är nog valt för att sticka ut.
Nu har jag äntligen tagit mig tid att kolla in broderierna och det finns något jag kan tänka mig att göra själv, kanske blir det Terroristen. Vi har följt Banksys framfart i några år och också sett några originalmålningar på husväggar i Barcelona.

Jag har pratat med en kille i passande ålder, inte för mig kanske, men för "fulbroderier". Texten som inte får nämnas i #4 "har numera alla broderat och hängt upp hemma"