Raglantröj-mönster sökes
Min syrradorr Vonn bad mej sticke en likadan tröja i ull som den hon köpt i akryl.
Tyvärr tog hon med sej den på campingsemester och där torktumlade hon den. Efter det ser den inte ut som den gjorde och jag har inget att mäta efter.
Garnet jag köpte är Superwash Safir. 24m på stickor 3,5=10 cm.
Just nu sitter jag och tittar igenom Garnstudios gratisprogram efter ett raglanmönster och det verkar ta tid.
Kanske vet ni var jag ska söka!
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
prova på www.jarbogarn.se de har också massor av gratis mönster.

Jag hade hoppats på ett nummer så jag slapp kolla alla bilderna.
Eller en länk.
skriv bara raglan i den nedersta sökrutan till höger!
Så gjorde jag också i min okunniga ungdom. Den dyra italienska koftan tvättades försiktigt för hand. Sedan åkte den in i torktumlaren på ingen värme alls, ut kom en dockstorlek. Usch, vad det sved för en fattig studerande.
Vonn har nog lärt sig något av den historien.

Man skulle kunna tro att hon är en ung person, men hon har fyllt 50, så man hade hoppats att hon hade haft mer i huvudet.
Jag sökte på raglan och det hjälpte. Men nu är mina ögon slut så jag lägger ner för ikväll.

Järbos mönster 90320 är ett bra basmönster till en raglantröja, tyvärr i stämmer inte masktätheten med det garn du tänkt att använda, men du kanske kan räkna om beskrivningen med utgångspunkt från de mått som du vill att ditt färdiga plagg ska ha och din masktäthet?
http://www.knittingfool.com/pages/topdown.guest.cfm
Knittingfool har en enkel beskrivning på hur man stickar en raglan uppifrån och ner. Man börjar alltså vid halsen och stickar sedan på rundsticka nedåt och gör ökningar vid axlarna för att få raglanärmen. Man ökar 1 m på var sida om en "mittmaska" vid höger axel fram, höger axel bak, vänster axel bak och vänster axel fram.
http://textilhantverk.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=db81f179-7043-4024-9cc1-e7d876feb18f
En gammal tråd här på textilhantverk iFokus om raglantröjor.

Kommit på hur man söker och t.o.m. lärt mej spara mönstren på datorn. Så nu har jag en hel uppsjö mönster.
Var inne på Järbo, men tyckte det var svårare att hitta där, men jag ska kolla dom sidorna du gav mej Parsley!!!
TACK ALLA som lär mej hur man ska använda datorn och sökfunktioner!

Parsley!
Järbo-länken blev visst fel, men den från Knittingfool var jättebra.
En sådan där upp&ner-tröja stickade jag på 70-talet och det var ett danskt mönster minns jag. Och jag gillade den tröja.
Undrar var alla tröjor man stickat har tagit vägen. Saknar 1 brun kofta, troligen älskad till döds, 2 vinröda och 1 svart som jag sydde band på sömmarna för jag hade inte lärt mej att sy ihop stickat snyggt.Det var nog en av de första jag stickade åt mej själv i Hambo från garntjänst i Kilafors.