Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettpyssel-heminredning
Läst 12648 ggr
pyromanen
0

Färga yllepläd?

En fråga från en som är nollställd på textil..(bruker hålla till inne på keramik)  Fick två stora ylleplädar när svärmor flyttade och huset skulle tömmas.  De är mycket sköna i kvalitén och helt oanvända. Står "Gottlandsylle AB Visby" på dom.  Problemet är att de är förfärligt gröna, vilket skär sig totalt hemma….  Kan man (en amatör) färga yllepläder?  Med vad?  Svart skulle passa bra.

Kaylaza
0

Klart man kan färga ylleplädar! Sedan är ju frågan hur man vill gå till väga ;)

Jag är ingen expert, men jag skulle köpa vanlig textilfärg och -salt på exempelvis ica och köra en färgning i tvättmaskinen. Bara att följa instruktionerna på paketen för att dosera rätt mängd (går åt några paket till en hel pläd, kan jag tänka mig).

Dock får man ju vara förberedd på att plädarna kommer krympa med denna metod, eftersom de är gjorda av ull.

Eftersom du vill ha svart kan det nog vara svårt att växtfärga dem, men man har ju använt svart tyg i flera hundra år, så något recept måste det ju finnas att få tag i om man vill köra denna metod Flört

Lycka till! Jag hoppas vi får se resultatet senare!

ackelina
0

Jag tror att det finns något att färga med som lämpar sig speciellt till ylle

ska kolla på jobbet men det kan ta ett par dagar innan jag kan svara

Kaylaza
0

#2 Ja, när du skriver det har jag för mig att jag också sett det. Jag kan tänka mig att det finns i bland annat färgaffärer och välsorterade hobbybutiker (slöjddetaljer kanske har?).

ackelina
0

Det jag tänker på heter Färg….någonting och med det kan man färga siden och ylle om jag kommer ihåg rätt. Minnet är bra men kort…microminne?

Kaylaza
2

Jag hittade ett recept för att färga med märket Zenids yllefärger. Har inte kollat igenom det så noga, men noterade att man här färgar i 40 grader och gryta, vilket ju motverkar krympning till stor del =)

http://www.zenit-konst.se/proddocs/recept/ylle.pdf

parsley
0

Hur är "konsistensen" på filtarna? Är de glesvävda plädar eller så tjocka och tunga att de nästan kan stå för sig själva?

Är de glesvävda så är sannolikheten stor att de krymper, filtar sig och drar ihop sig om man färgar dem i tvättmaskin.

Är det tjocka filtar så är de redan filtade och krymta så att säga och då tror jag att man kan färga dem i tvättmaskinen med t ex Nitor textilfärg. Den här typen av filtar var vanliga i mitten av 1900-talet och jag tror att de bl a användes som sängkläder ihop med ett överlakan, så de fick nog tåla en del.

Det är värme + friktion som får ylle att dra ihop sig och filta sig.

pyromanen
0

#6 konsistensen är mycket trevlig (huvudanledningen att jag vill ha dom fast jag tycker färgen är hemsk) De kan definitivt inte stå själv utan är mjuka o smidiga o ganska tunna, så det är nog det du kallar glesvävda. Fast det är inte så glest att det är små hål.

Jag vill ju verkligen inte att färgningen förstör konsistensen!

Pialinn
0

Det viktigaste när man färgar ylle är att inte ha för varmt vatten och att inte låta maskinen gnugga tyget för mycket.

DÅ är risken stor att yllet filtar ihop sej och att filten blir både för liten och stabbig.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

parsley
0

http://www.gudrunsullbod.com/katalog1.htm

Även Gudruns ullbod har färg till ull.

Om man färgar vid 40 grader i gryta på spisen så bör inte plädarna krympa, eftersom det är värme + friktion som gör att ull filtar sig. Lägger man bara ner dem stilla och försiktigt i en gryta så bör de klara sig utan att krympa.

pyromanen
0

Låter som att gryta är smartare än tvättmaskin…  finns i o f s ylleprogram på maskinen också..??

[SusanneKs]
0

VARNING VARNING

Jag skulle inte ge mig på att färga en ullpläd själv. Det är ganska mycket som kan gå fel. Man måste ha väldigt mycket mera vatten än torrvikt gods för att det ska ta jämnt. Läs om badförhållande i länken i #5. En stor konserveringsapparat räcker inte till. 
Den här pläden är redan behandlad och troligtvis också ruggad för att få en fluffig yta. Den fluffigheten kommer att förstöras, troligtvis får man något ganska tufsigt som resultat. Man måste alltid upp i höga temperaturer för ullfärgning. Läs all text i länken i #5 så ser ni själva. Ett undantag är att  att krapp (rött) kan ge färg om alstret får ligga i färglösningen i 50 grader i flera dagar. Har hört att folk i USA stoppar grejerna i svarta sopsäckar med färgbad. Påsarna placeras i solheta bilar. Vi kommer inte upp i de temperaturerna här, men det kanske är värt ett försök för krapp.  Dock brukar rött på grönt inte ge så attraktiva färger.

Färgkraft utanför Mariestad (Margit Kållberg) har många färgpigment, bland dem rent svart. Gudrunds ullbod är återförsäljare för Färgkraft. Alla ullfärger måste upp i närmare eller över 90 grader för att färgen ska ta. Jag stoppade en Zenit-färgning när den var cirka 87 grader och lät garnet ligga i och svalna långsamt till nästa dag. All färgen rann ur.

Det där med krympning är också inte så helt enkelt. En beredd pläd har en påbörjad och avbruten krympning. Den krympningen fortsätten mycket gärna när den en gång har börjat, det vet alla tovare.

Om det var min pläd skulle jag fråga Margret Kållberg på Färgkraft om råd. Hon kanske kan ge något bättre tips.

Kaylaza
0

Så dum jag känner mig! Varför tänkte jag inte på Margrét? Hon är en jättetrevlig kvinna med hur mycket kunskap som helst! Dessvärre har hennes bok om textilfärgning varit slutsåld i flera år, men hittar man den på antikvariat kan jag varmt rekommendera att man köper den.

www.fargkraft.com

Du kan ju maila och fråga henne om råd, så får du expertutlåtandeFlört

[SusanneKs]
0

Ja Margret är den som väl vet mest om sina färger och vad man kan göra i kinkiga fall.

Eva Brodin på Flärd i Gamla Linköping har ett avkopplat synsätt på färgning av ull och håller många kurser. Jag har gått för henne för några månader sedan. Hon kan kanske också veta en del, men när det gäller så stora saker som en hel pläd tror jag mera på Margret.

ackelina
0

Du får gärna dela med dig av resultatet och hur du gjorde det

Jag hade bara kunnat tipsa om Färgkraft..

Lycka till!

pyromanen
0

Tack så mycket för alla tips o råd…  återkommer om jag skrider till handling  :-)