Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 6398 ggr
Pialinn
0

Fingerlösa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fingerlösa av restgarnet från sjalen till min syrradorra. Hennes armar är smalare än mina .

Mönstret är 2 räta och 2 aviga, men man förskuter detta 1 m till höger eller vänster så det blir moss-stickning.

Och en virkad udd. 1fm i kanten, 4 lm, 1 sm i första lm, 1 fm i kanten. Vill man ha en högre udd virkar man fler lm.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Maia
0

Verkligen fina och fluffiga!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

parsley
0

Gillar verkligen modellen.

Om du vill får du gärna berätta vilket garn du använt, vilken grovlek på stickorna, antal maskor och halvvantens mått. Har du stickat någon tumme eller är det bara ett hål för tummen? Vad väger halvvantarna (för oss som gillar restgarner eller har något liggande hemma som kanske kan användas)?

Pialinn
0

Garn: >Alpca från Drops(?) Stickor 2,5. Maskor 68. 30 varv innan tumme och 102 efter. Började vid fingrarna för att sticka så långt garnet räckte.

Bara avmaskat ca 12m för tumme och lagt upp lika många på nästa varv.

Lite drygt ½ hg väger dom.

Kaylaza
0

Är det så man gör mosstikning?

Jag har fått för mig att det är när man gör varannan rät och varannan avig och varierar så det blir en rät över en avig och en avig över en rät och så vidare…

Fina muddar i vilket fall! Flört

MaMaMade
0

Hmm, påminner om mönstret jag använde på min Tantric-top. Måste fota den o lägga in. Tog mönstret från en liten Burda-bilaga från 80-talet. Tror att de kallade det "åkermönster" el liknande, det liknar de fåror som blir på en upplöjd åker.

Man stickar 1 rät o 3 aviga på ena varvet o på nästa förskjuter man så att man stickar den räta över den mittersta aviga på förra varvet. Lätt att sticka o blir rackarn´s snyggt, ser mkt mer avancerat ut än vad det är. Går att göra i sömnen framför TV:n men impar stort på ens icke stickande väninnor. Oskyldig Skrattande

Pialinn
0

Kaylaza!

Mönstret ovan är inte moss-stickning. På rätsidan är det 1rm, 1moss,1avig,1moss.

Moss-stickning är som du säger 1avig på1rät. Men det finns oxå en dubbel moss. Då är det 2 varv räta innan man stickar 2 varv aviga.

[SusanneKs]
0

Ett litet förtydligande, jag tror att det är vad Pialinn menar:

Dubbel mosstickning är när man stickar

varv 1 2r, 2a hela varvet

varv 2 räta på räta aviga på aviga

varv 3 2a, 2r hela varvet

varv 4 räta på räta aviga på aviga

Det bildas rutor som är 2m höga och 2m breda

Pialinn
0

Susanne!

Det var inte så jag menade med bara 1 maska men 2 varv så blir det duddel mosstickning. Alltså 1maska bred och 2 maskor hög.

[SusanneKs]
0

Det du nu beskriver kallar  Elsebeth Lavold för tvåstegs mosstickning.

Pialinn
0

Henne känner inte jag till. Hon kanske är yngre och fanns inte när jag lärde mej sticka, vilket jag gjorde på 50-talet av en gammal släkting.

Vad vi kallar mönstren gör nog inget, bara vi sprider dom vidare.

[SusanneKs]
0

Kul, min mamma lärde mig sticka i slutet på 40-talet. Några år senare fick jag lära om i skolan för jag tog maskorna fel - fast slutresultatet blev rätt i alla fall.

Jag stickade mycket på 50-, 60-, 70- och 80-talen och lärde mig alltmer om allt möjligt. Japansk stickning kom med mycket nytänkande och Elsebeth Lavold dök upp med fräscha idéer. Hon visar systematiskt med många bilder hur man kan göra och har varit stor i Sverige och utlandet sedan sena 1970-talet och är still going strong.

http://www.ingenkonst.se/textil.htm

[

](http://www.ingenkonst.se/textil.htm)

Pialinn
0

Eftersom min ekonomi aldrig tidigare varit god har jag alltid fått förlita mej på bibblans böcker. Och min bibbla har aldrig köpt in dessa böcker. Plus att jag inte varit så engagerad i handarbetet p.g.a. sjukdom.

Dator har jag bara haft de senast 4 åren och då har jag vistats i Sydeuropa utan kontakt med nätet, förutom om man gått in på något café, och där sitter man inte och letar sajter. Man skickar de mejl man skrivit,och läser de man fått.

Nu när jag vet hur man kommer in på öppna nätverk kommer jag att utnyttja nätet mer.

Är mycket tacksam för alla länkar ni lägger in i trådarna. När jag försöker söka, hittar jag inte så mycket intressant. Kanske för jag inte vet vilka ord man bör använda.

parsley
0

#12 Kolla gärna Lionbrand (gratis medlemsskap krävs) och Berocco som är två engelskspråkiga sidor med gratis beskrivningar. Järbo och Garnstudio-Dropsdesign har gratis beskrivningar på svenska. De sidorna kan man hålla sig sysselsatt med länge. Glad

I skolslöjden lärde jag mig

* resår är räta på räta och aviga på aviga

* stickar man räta på aviga och aviga på räta så blir det mosstickning.

Det finns ett antal olika kombinationer av mosstickning, t ex antalet räta resp antalet aviga maskor, hur många varv som stickas innan man byter, kombinationer där vissa varv stickas aviga eller räta och andra i resår eller mosstickning. Något rätt eller fel finns egentligen inte bara man blir nöjd med slutresultatet.

Kaylaza
0

#13 "Något rätt eller fel finns egentligen inte bara man blir nöjd med slutresultatet."

Åh, vad jag älskar den inställningen! Jag har haft turen att ha lärare som tänkt så, och det har verkligen utvecklat mitt sätt att tänka och arbeta.

Jag önskar fler vågade tänka så. Skrattande

[SusanneKs]
0

Instämmer helt! Min första riktiga slöjdlärare hade inte den inställningen, var något fel så skulle det rivas upp och startas om. Det är ett under att mitt intresse för textilarbete inte slocknade. Men med tiden kom annan påverkan, däribland japansk stickning och Elsebeth Lavold med friare inställning till stickning. Det var så befriande. Nu uppmuntras man att se möjligheter i det man råkat göra.

Det ovan gäller när man arbetar själv. Ska man beskriva något för någon annan måste man vara mycket tydlig och använda termer som alla kan kolla och förstå. Annars får man skriva ut en  noggrann beskrivning. Om jag skriver det påhittade ordet bakstygn lär inte många begripa att jag menar efterstygn.