Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 5312 ggr
MaMaMade
2009-08-05 13:00
0

W&T?

Satt m ett engelsk mönster inatt för översättning o fastnade på "W&T", gissade att T betyder turn men W? Wrap? Vad betyder det? Hittar det inte i ngn av de hjälplistor jag har skaffat mig. T ex står det på ett annat varv; "Räta maskor till den sista maskan före den (wrapped) maskan på förra varvet."

Särkert ngt skitenkelt men jag får iaf inte till det! Tacksam för hjälp! Kyss

Pialinn
2009-08-05 14:40
0

Vet inte! Men gissar på vriden maska

Men varför "räta m till den sista före den W på varvet före"? När ska den m stickas?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

MaMaMade
2009-08-05 20:27
0

Jepp…fattar *nada*! Skrikandes O jag vill börja sticka på den mössan…*nuuu*! Obestämd

Mössan stickas på bredden i trianglar liksom om det är till ngn hjälp. Så det måste ha m intagningen att göra…tycker jag att det verkar som.

Pialinn
2009-08-05 22:13
0

Har du ingen bild att visa?

Eller skriv av mönstret så är det lättare att översätta.

[SusanneKs]
2009-08-08 18:28
0

Mera om mönstret hade gjort det lättare att förstå. Jag var först inne på virkning (för att just hade det i tankarna) innan jag förstod att det var fråga om stickning.

W&T betyder Wrap and Turn, dvs gör ett omslag och vänd.

MaMaMade
2009-08-12 21:38
0

Ojoj, la åt sidan o sedan åkte vi bort ett tag. Ska leta fram papperen när jag vilat upp mig lite efter "semestern". Tungan ute

MaMaMade
2009-08-13 19:29
0

Såhär lyder de första fyra varven i mönstret:

Row 1 [RS]: K to last 2 sts, W&T.

Row 2 [WS]: K to end.

Row 3 [RS]: K to last st before wrapped st of previous row, W&T.

Repeat these 2 rows 1[2, 3] times more. 3[4, 5] sts have been wrapped.

Oj, tror jag fattar! Fast bara tror…man lämnar några maskor på slutet av stickan, vänder o stickar tillbaka. Kan inte för mitt liv "se" framför mig hur det hänger ihop i det stora hela men jag får väl sätta igång o testa lite. Synd att jag har så förbaskat ont i höger arm/hand efter all koftstickning…jobbigt när man har för kort rundsticka! Obestämd

[SusanneKs]
2009-08-13 20:58
0

Så stickar man hälar och tåpartier på stickmaskin. Man stickar allt färre maskor och lämnar fler kvar för varje varv. Efter ett tag ökar man gradvis igen. Resultatet blir som en påse. Omslagen gör att det inte blir så stora hål vid vändningarna.

Skaffa en lång rundsticka då. Den verkar fungera för det mesta man vill göra. Det är verkligen inget kul att gå omkring och ha ont.

MaMaMade
2009-08-13 22:11
0

Jo, tänk…ibland måste man släppa det helt ett tag o plötsligt så står allt klart för en! Jag som har stickat så mkt sockar borde ju ha sett likheten! Nåja, bättre sent än aldrig.

Åker inte 5 mil för att köpa en ny rundsticka…just nu…o jag vill ha den klar *nuuu*! Flört

Pialinn
2009-08-14 10:44
0

MaMaMade!

Skickar du inte efter garn & stickor från Garntjänst i Kilafors. Jag har gjort det sen 60-talet. Nu har de utökat sortimentet med broderier bl.a.

Web-adressen är www.creativepeople.se

Ännu kan jag inte lägga in en länk

Pialinn
2009-08-14 11:02
0

Titta det blev en länk. Vet liksom inte riktigt hur jag gjorde men ska försöka fler ggr.

MaMaMade
2009-08-14 21:00
0

Nä, håller mig till rea-garn på mataffären + ibland ngt från ngn av handarbetsaffärerna från stan 5 mil bort. Har inte så mkt kosing att röra mig med men har (hade) ett jättelager sedan min ungdom + att jag tog reda på allt efter min handarbetstokiga svärmor när hon dog. Har inte behövt köpa särskilt många stickor heller… Glad

Pialinn
2009-08-15 23:21
0

Kolla garnet Symfoni från Garntjänst. Inte så dyrt och om du beställer beställ de stickor du saknar. Man ska passa sej för att dra på sej värk.

MaMaMade
2009-08-17 21:35
0

Symfoni? Acrylgarn?

Isåfall har jag en hel kartong m blandade färger redan, inköpta på 80-talet. Skrattande

Föredrar ren ull el ull m viss inblandning av acryl för hållbarheten.

[SusanneKs]
2009-08-19 00:30
0

Du verkar vara som jag, en del syntet kan jag tåla för att få hållbarhet, men det ska vara mestadels ull och andra naturfibrer för känslans skull.

Pialinn
2009-08-19 09:46
0

Dagens syntetgarn är mycket behagligare att använda än bara för ca 10 år sedan.
Jag fick en beställning av en syntetkofta åt en dam på äldreboende, för personalen torkade hennes ylletröjor i tummlaren. Och blev glatt överraskad att det var så behagligt både att sticka med och som färdigt plagg.

[SusanneKs]
2009-08-19 11:22
0

Javisst, utvecklingen på materialområdet har gått framåt rejält. Jag har ett par ytterplagg av microfiber, de både andas och står emot regn och kostar rätt mycket.

Microfiber är en form av polyester (syntet) där fibrerna har gjorts specialformade så att luft hålls inne i plagget.