Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 3871 ggr
MaMaMade
0

Hur sticka dubbelsidig fläta?

denna sjal finns det ju flätor på ena sidan. Den är jättesnygg när flätorna ligger mot halsringningen *men*…om man tittar noga så ser mönstret likadant ut på "avigan" som på "rätan". Hur stickar man sådana flätor?

Ingen van flätstickerska som ni kanske förstår. Det är säkert busenkelt men…skyller på min ihållande huvudvärk. Oskyldig Svar emottages m största tacksamhet…annars blir nog huvudvärken än värre innan kvällningen… Kyss

Pialinn
0

Har stickat flera Aran-tröjor,(1 utlagd som tråd här), men aldrig sett ett liknande mönster. Visst ser det ut som om det finns mönster på båda sidor. Ska kolla lite mer och se om jag kommer på nån bra lösning.

Tror inte att det är ett lätt mönster för en ovan stickerska, men försöker man inte kommer man aldrig framåt.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

MaMaMade
0

Nog har jag stickat mkt i mina dagar men flätmönster har jag alltid varit för lat för. Har blivit ngt mindre arb m ngn fläta emellanåt men jag har inte heller sett ngt liknande förut.

parsley
0

Det finns en teknik som heter double knitting som innebär att man stickar ett arbete så det blir slätstickat på båda sidor. Googla för mer information om double knitting. Funderar på om tekniken även kan användas för flätstickning. Ett alternativ är att sticka sjalen dubbel och vika den. Snygg var den i alla fall.